FANDOM

Bpjarecki

Biskup Piotr Jarecki

Bp Piotr Jarecki (ur. 29 czerwca 1955 roku w Sierpcu) – biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej. Reaktywował w Polsce Akcję Katolicką, której był krajowym asystentem. Szczególnym akcentem jego posługi jest współpraca ze świeckimi, jako przewodniczący Wydziału Duszpasterstwa dokonał jego reorganizacji.

Urodził się 29 czerwca 1955 r. w Sierpcu, na terenie Diecezji Płockiej. Święcenia kapłańskie przyjął 1 czerwca 1980 r. w Warszawie, z rąk kard. Stefana Wyszyńskiego. Po dwuletniej pracy w charakterze wikariusza parafii pw. Matki Bożej Anielskiej w Skolimowie, został skierowany na studia specjalistyczne w Rzymie, na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. Po obronie doktoratu z zakresu katolickiej nauki społecznej, został referentem w Sekretariacie Prymasa Polski i pełnił obowiązki wykładowcy w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym oraz w Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie.

Biskup warszawskiEdytuj

W 1994 r. został desygnowany na urząd zastępcy sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Polski, ale pełnił go krótko, albowiem 16 kwietnia 1994 r. został ogłoszony biskupem tytularnym Avissy i pomocniczym Archidiecezji Warszawskiej. Sakrę przyjął 23 kwietnia z rąk Prymasa Glempa. Współkonsekratorami byli: bp Kazimierz Romaniuk i bp Marian Duś oraz abp Jorge Maria Mejia. Ustanowiony przez Księdza Prymasa wikariuszem generalnym, objął przewodnictwo Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, a także Wydziału Spraw Sakramentalnych. Był członkiem Komisji Głównej IV Synodu Archidiecezji Warszawskiej.

Dnia 20 października 2012 roku u zbiegu ul. Wybrzeże Gdańskie z ul. Boleść prowadzony przez biskupa samochód uderzył w latarnię – na miejscu okazało się, że duchowny prowadził samochód pod wpływem alkoholu, mając 2.6 promila alkoholu we krwi. Został zatrzymany przez policję, a następnie wypuszczony do domu[1][2], kilka dni później zostały mu postawione zarzuty. Biskup przyznał się do winy i zaakceptował zaproponowaną przez policję karę ośmiu miesięcy ograniczenia wolności i czterech lat zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów[3]. Następnie przestał pełnić obowiązki i udał się na specjalistyczne leczenie, oddał się jednocześnie do dyspozycji Ojcu Świętemu, który ma zadecydować, czy po zakończeniu kuracji powróci on do pełnienia obowiązków[4].

Sprawą w grudniu zajął się Sąd Rejonowy, biskup złożył oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się karze, którą ustalono z prokuratorem, jednakże sąd nie zgodził się na to rozwiązanie – zapadła decyzja, że sprawa będzie prowadzona w normalnym trybie[5]. Sąd przeprowadził proces w styczniu 2013 roku, w którym skazał biskupa na sześć miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu na 2 lata, wydał zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów na 4 lata oraz nałożył 2400 zł grzywny i 4000 zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym i funduszu pomocy postpenitencjarnej[6]. Do pełnienia posługi duszpasterskiej został przywrócony w kwietniu 2015 roku[7].

Pełnione funkcjeEdytuj

Bp Jarecki jest członkiem Rady Kapłańskiej i Kolegium Konsulatorów, należy do Kapituły Metropolitalnej Warszawskiej. Stoi też na czele Rady Duszpasterskiej, jako stały delegat przewodniczącego. Pełni szereg funkcji w Konferencji Episkopatu, m.in. od 2004 r. jest przewodniczącym Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Unii Europejskiej i reprezentantem KEP w Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). W marcu 2006 r. został wybrany wiceprzewodniczącym tej komisji. Od 1998 r. jest także członkiem Papieskiej Rady "Iustitia et Pax".

Po reaktywowaniu w Polsce Akcji Katolickiej, bp Jarecki został jej asystentem, zarówno diecezjalnym, jak i przez 2 kadencje w całej Polsce. Pod jego kierunkiem organizował się Diecezjalny Instytut Akcji Katolickiej oraz oddziały parafialne. Często wygłasza referaty do członków Akcji, prowadzi rekolekcje i dni skupienia, organizuje tzw. Tygodnie Społeczne, na które zaprasza wybitnych prelegentów.

Bp Jarecki dokonał całkowitej przebudowy Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, powołując m.in. Centrum Duszpasterstwa Archidiecezji Warszawskiej i przejmując opiekę nad katolickimi stowarzyszeniami i ruchami oraz Wydawnictwem Archidiecezji Warszawskiej. Powołał też Radę Zrzeszeń Katolickich. Podlega mu Archidiecezjalny Instytut Środków Przekazu oraz duszpasterstwo stanowe i specjalistyczne, referat młodzieży, służby liturgicznej i powołań. Bp Piotr jest odpowiedzialny za organizowanie spotkań młodzieży i rekolekcji powołaniowych. Wydział Duszpasterstwa pod jego kierunkiem przygotował m.in. program i pomoce dla bierzmowanych.

Biskup Jarecki chętnie też odwiedza poszczególne parafie, nie tylko z okazji wizytacji czy wielkich uroczystości. Znajduje wtedy czas dla wszystkich, potrafi dostrzec każdego człowieka, spytać o jego problemy i radości. Szczególnym akcentem jego posługi jest współpraca ze świeckimi. W wolnych chwilach bardzo lubi pływać, a także jeździć na rowerze, natomiast zimą na nartach.

PrzypisyEdytuj

  1. Pijany biskup rozbił się na latarni. Miał ponad 2,5 promila, wiadomosci24.pl, 22.10.2012
  2. "Pijany biskup rozbił samochód". Grożą mu dwa lata i utrata prawka, tvnwarszawa.pl, 22.10.2012
  3. Biskup już z zarzutem: Chce poddać się karze, gazeta.pl, 23.10.2012
  4. Bp Jarecki przestał pełnić obowiązki. "Podjął leczenie", gazeta.pl, 26.10.2012
  5. Biskup nie wymierzy sobie sam kary. Proces w styczniu, gazeta.pl, 27.12.2012
  6. Sąd uznał biskupa winnym, kosciol.wiara.pl, 25.01.2013
  7. Dwa lata temu biskup wjechał w latarnię. Wraca, bo "przeszedł czas próby", tvnwarszawa.tvn24.pl, 02.04.2015

W sieci Wikii

Losuj Wikię