FANDOM

Stacja Centrum na Placu Defilad

Widok patelni od strony zachodniej (2009)

CentrumMetro

Widok patelni od strony zachodniej (2011)

Patelnia – potoczna nazwa placu znajdującego się przed południowymi wyjściami ze stacji metra Centrum.

Jest to wyłożona kostką brukową przestrzeń o nieregularnym kształcie położona poniżej poziomu ulicy, pomiędzy ulicą Marszałkowską, rondem Dmowskiego i Alejami Jerozolimskimi. Od południa i wschodu jest ograniczona murami oporowymi ozdobionymi muralami[1][2]. Na wschodniej ścianie patelni znajduje się wejście od przejścia podziemnego pod rondem Dmowskiego, zaś od północy plac jest ograniczony trzema wyjściami z metra: z kierunku Kabaty (najbardziej na zachód), z galerii handlowej (w środku) i z kierunku Młociny (najbardziej na wschód).

Patelnia została wybudowana w 1998 r. jako tymczasowe rozwiązanie do czasu zagospodarowania ścisłego centrum Warszawy[1] – miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym miejscu "realizację […] budynku stanowiącego dominantę przestrzenną – obiekt o wyróżniającej się formie" z zachowaniem podziemnego placu[3].

Plac jest miejscem happeningów, występów artystycznych, akcji promocyjnych i charytatywnych[4]. Jedną z charakterystycznych postaci kojarzonych z tym miejscem jest Paweł Zieńkiewicz, uliczny artysta grający na krześle[5].

Zobacz też Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Bieda Patelnia przy stacji metra Centrum, Dariusz Bartoszewicz, Gazeta Wyborcza, 19 października 2013 r. Dostęp 25 kwietnia 2015 r.
  2. Malunek na patelni
  3. Plany obowiązujące – Śródmieście, Architektura i planowanie przestrzenne, Urząd m.st. Warszawy. Dostęp 25 kwietnia 2015 r.
  4. Marek Budzyński: warszawska "patelnia" daje poczucie bezpieczeństwa, Polskie Radio Dwójka, 16 października 2014 r. Dostęp 25 kwietnia 2015 r.
  5. Paweł - człowiek, który gra na krześle, Rafał Nastarowicz, Wiadomości24.pl, 26 listopada 2008 r. Dostęp 25 kwietnia 2015 r.