Fandom

Warszawikia

Park im. Romualda Traugutta

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy parku. Zobacz też: Ulica Traugutta i Zespół przystankowy Park Traugutta.
Park Traugutta.jpg

Skwer z rzeźbą Macierzyństwo

Park Traugutta 2.jpg

Miejsce stracenia Romualda Traugutta

Park Traugutta (miejsce straceń, kamienie).JPG

Kamienie pamiątkowe w miejscu straceń

Park im. Romualda Traugutta – ok. 20-hektarowy park położony w północnym Śródmieściu, w obszarze Nowe Miasto. Jego teren wyznaczają ulice Konwiktorska, Sanguszki, Wybrzeże Gdańskie, Słomińskiego, Międzyparkowa i wschodni skraj terenu KSP Polonia Warszawa.

Patronem parku jest Romuald Traugutt – polski generał, dyktator powstania styczniowego. Więziony w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej, zdegradowany i skazany na karę śmierci. Wyrok wykonano przez powieszenie na terenie dzisiejszego parku Traugutta.

Park Traugutta powstał w 1925 roku. Zaprojektowali go Leon Danielewicz i Stanisław Zadora-Życieński na dawnych terenach fortecznych. Założenie parkowe wkomponowali w istniejące na tym terenie forty Legionów i Traugutta. Park składa się z dwóch części oddzielonych od siebie ulicą Zakroczymską – na wschód od niej centralnym punktem jest skwer z rzeźbą Macierzyństwo dłuta Wacława Szymanowskiego z początku XX wieku. Po zachodniej stronie ulicy najważniejszymi obiektami w parku są: plac w miejscu stracenia Romualda Traugutta z krzyżem i głazem upamiętniającym egzekucję; oraz fort Legionów. Park jest założeniem modernistycznym, ciekawostką są dwie aleje: lipowa i dębowa poprowadzone w kształcie podkowy.

Do lat 60. XX wieku park obejmował również tereny po drugiej stronie ulicy Międzyparkowej. Dziś znajduje się tam park im. Janusza Kusocińskiego z obiektami sportowymi.

Najważniejsze obiekty w parkuEdytuj

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię