FANDOM

Park im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK

Park im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK, widok w kierunku Lasu Kabackiego, ścieżka zakręca w kierunku Moczydłowskiej

Park im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK – teren zielony zlokalizowany na Natolinie w dzielnicy Ursynów, na przedpolu Lasu Kabackiego, w jego skład wchodzi także Wzgórze Trzech Szczytów, tzw. Kazurówka.

Stan obecnyEdytuj

Park im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK-1

Park im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK, widok w kierunku Pileckiego

Obecnie teren parku nie jest zagospodarowany w żaden sposób – ruch, wyłącznie pieszy, odbywa się „wydeptanymi” ścieżkami, które krzyżują się w wybranych miejscach. W parku znajdują się nieliczne ławki oraz kosze na śmieci. W granicach znalazło się też Wzgórze Trzech Szczytów (134 m n.p.m), które pełni nie tylko funkcję rekreacyjną, ale także służy miłośnikom ekstremalnej jazdy na rowerze.

Dojazd jest możliwy od strony ul. Moczydłowskiej (dojazd od ul. Stryjeńskich), a także ul. Żołny (dojazd od ul. Puławskiej).

Uroczystości i nadanie nazwyEdytuj

Wzgórze Trzech Szczytów

Widok na Wzgórze Trzech Szczytów

Od 2013 na terenie parku, na przedłużeniu ul. Pileckiego, odbywają się Dni Cichociemnych, gdzie następuje ekspozycja pojazdów wojskowych, atrakcje wojskowe (strzelnica), treningi sztuk walki, rekonstrukcje wojenne, skoki spadochronowe organizowane przez GROM i Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Odbywają się w połowie maja[1].

12 marca 2013 Rada Dzielnica Ursynów pozytywnie zaopiniowała upamiętnienie w tym miejscu Cichociemnych. Zostali upamiętnieni w 2016 roku uchwałą z 12 maja[2][3].

Plany na przyszłośćEdytuj

52° 8.258' N 21° 2.336' E

W przeszłości przez park ma przebiegać aleja główna i będzie się ciągnęła od ul. Żołny aż do ul. Moczydłowskiej, a na jego terenie znajdą się dwa parkingi samochodowe. Planuje się także utworzenie[4]:

  • kompleksu sportowego – stadion lekkoatletyczny z pełnowymiarowym boiskiem piłkarskim. Pojemność będzie wynosiła 1000 miejsc.
  • ścieżki edukacyjnej – zostanie poświęcona pamięci Cichociemnych, wzdłuż ulicy zostaną umieszczone informacje o ich historii oraz znaczeniu dla Polski.
  • hangar pokazowy – część muzealno-pokazowo, hangar stworzony dla dwóch samolotów: Whitley i Liberator.
  • BMX Park oraz Pumptrack – specjalne tory do jazdy na rowerze.
  • tereny wypoczynkowe dla starszych, place zabaw, strefy nordic-walking – położone w różnych miejscach parku.

Część zachodnia będzie strefą reprezentacyjną, a wschodnia – rekreacyjną. W 2014 dzielnica przeprowadziła konsultacje społeczne, ale do dzisiaj nie udostępniła ich wyników. W przyszłości jest planowane zapewnienie dojazdu od przedłużenia ul. Pileckiego, za rondem Rondo Polskich Kryptologów Enigmy, które ma być głównym wjazdem na teren parku.

Przypisy Edytuj

  1. IV Dzień Cichociemnych, ursynow.pl, dostęp: 2 sierpnia 2016
  2. Cichociemni uhonorowani na Ursynowie, poludnie.com.pl, 20 maja 2016
  3. Uchwała nr XXVII/693/2016 rady miasta
  4. Konsultacje ws. zagospodarowania przyszłego Parku im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK, ursynow.pl, dostęp: 2 sierpnia 2016