FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy parku. Zobacz też: pałac Kazimierzowski.

52° 14.467' N 21° 1.270' E

Park Kazimierzowski – ogólnodostępny park na Powiślu, położony na skarpie wiślanej i u jej podnóża, pomiędzy ulicami Oboźną, Browarną i Karową. Zajmuje obszar około 4 hektarów. Jego nazwa jest związana z położonym powyżej skarpy pałacem Kazimierzowskim.

Już w XVII wieku w tym miejscu istniały ogrody oraz zwierzyniec pałacu Kazimierzowskiego, pełno było tutaj różnych grot, fontann, altan i rzeźb. Po zniszczeniach w czasie potopu ogród odnowiono dopiero w latach 1728-1731, jednak po przejęciu go przez Szkołę Rycerską w 1765 roku pozostawał niezagospodarowany. W 1809 roku Szkoła Lekarska założyła tutaj ogród botaniczny, którego częstym gościem był mieszkający w pobliżu Fryderyk Chopin. Ogród był starannie utrzymywany. W okresie międzywojennym istniał tu ogród farmakognostyczny, a część terenów została zabudowana.[1]

Park we współczesnym kształcie powstał w latach 60. XX wieku. Współcześnie planowana jest jego rewitalizacja według projektu Grzegorza Chodkowskiego, Przemysława Wolskiego i Rafała Mroczkowskiego[2]. Wyremontowane zostaną chodniki, które wyłożone zostaną żwirem i przykryty "tunelami" z bluszczu. Posadzone zostaną nowe drzewa oraz utworzona zostanie kaskada spływająca do oczka wodnego. Park zostanie ogrodzony, otwarty będzie jedynie w dzień. Koszt realizacji inwestycji planowany jest na 15 milionów złotych.[3]

Atutem parku jest ciekawa rzeźba terenu powiązana ze skarpą wiślaną oraz liczne gatunki drzew, wśród których dominują lipy i klony. Jest też niewielkie oczko wodne i nowoczesny plac zabaw dla dzieci. Na terenie parku znajduje się pomnik Tajnej Organizacji Nauczycielskiej, a od strony ulicy Oboźnej, przy schodach, zabytkowa obudowa źródła.

PrzypisyEdytuj

  1. Park Kazimierzowski, zielona.um.warszawa.pl
  2. Park Kazimierzowski; 7 cudów Warszawy - nominacja, mmwarszawa.pl, 19.10.2009
  3. Park Kazimierzowski na Powiśle po remoncie będzie ogrodzony, zw.com.pl, 26.03.2008

W sieci Wikii

Losuj Wikię