FANDOM

Trakt Lubelski

Wieżyca Kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - widok od Traktu Lubelskiego

Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - parafia rzymskokatolicka wchodząca w skład dekanatu anińskiego diecezji warszawsko-praskiej. Jej siedzibą jest kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny położony przy Trakcie Lubelskim 157 w Wawrze-Zerzeniu.

HistoriaEdytuj

Historia parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny rozpoczyna się na początku XV wieku, a dokładniej w 1406 roku, kiedy to przy drewnianym kościele wzniesionym w 1403 roku erygowana została parafia. Wydzielono ja z parafii św. Anny w Wilanowie. Dokonał tego biskup poznański Wojciech Jastrzębiec. Początkowo zajmowała ona rozległy obszar, sięgający po Wiązownę, Gocław, Miłosnę i Marki, z czasem wydzielały się z niej nowe parafie. Drewniany kościół spłonął w XVII wieku, ale został odbudowany. W zamian za niego w latach 1880-1888 wzniesiono nową, murowaną, neogotycką świątynię. Także w 1880 roku powstał cmentarz parafialny w Zerzeniu, przy dzisiejszej ul. Cylichowskiej.

W 1923 roku przy kościele wzniesiono dom parafialny, w której w 1925 roku otwarto szkołę. W 2006 roku parafia świętowała 600-lecie istnienia, a w grudniu 2008 wydzielono z terenu parafii ośrodek Dobrego Pasterza przy ul. Przewodowej w Miedzeszynie. Dzisiaj proboszczem parafii jest ks. dr Krzysztof Waligóra, wikiariuszami ks. Marek Lemiech i Konrad Biskup, a rezydentem ks. Robert Jacek Koller.

Nabożeństwa odbywają się w neogotyckim kościele parafialnym przy Trakcie Lubelskim 157. W dni powszednie msze odbywają się o 7:30, 8:00 oraz 18:00, a w niedziele i święta o 7:00, 8:30, 10:00, 11:30, 13:00 i 18:00. Msza o 10:00 jest mszą dla dzieci.

Spis proboszczówEdytuj

...

...

Zobacz teżEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię