Fandom

Warszawikia

Parafia św. Wincentego Pallottiego

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Pallotyni Skarysz.JPG

Budynek kościoła przy ulicy Skaryszewskiej 12

Parafia św. Wincentego Pallotiego w Warszawie - parafia rzymskokatolicka w Warszawie prowadzona przez zakon pallotynów, jej siedzibą jest Kościół Chrystusa Króla Pokoju przy ulicy Skaryszewskiej 12 w diecezji warszawsko-praskiej w dekanacie grochowskim. Świątynia zbudowana jest na planie ośmiokąta. Proboszczem parafii jest ks. Jacek Smyk.

HistoriaEdytuj

Początki kościoła w tym miejscu sięgają zaborów, kiedy to mariawici postawili w tym miejscu kapliczkę. Około 1920 roku kaplica została sprzedana i przez pewien czas pełniła funkcję magazynu materiałów budowlanych. W 1927 roku gmach zostaje odkupiony przez księży pallotynów, a pierwszym rektorem został ks. Franciszek Pauliński.

Kościół zniszczono na początku II wojny światowej podczas walk o Warszawę, jednak zostaje odbudowany do listopada 1941 roku. W tym stanie przetrwał do roku 1985, kiedy wybudowano aktualną świątynię wg projektu inż. Janusza Maliszewskiego.

W międzyczasie w 1976 roku świątynia staje się kościołem parafialnym pod patronatem św. Wincentego Pallottiego.

W styczniu 2007 roku w wyniku spięcia instalacji elektrycznej miał miejsce pożar. Spłonął m.in. obraz A. Styki z czasów okupacji. Obecnie w kościele wisi kopia namalowana przez Krzysztofa Kudelskiego.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię