Fandom

Warszawikia

Parafia św. Ducha

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Parafia Katedralna św. Ducha w Warszawie - parafia katedralna Kościoła Polskokatolickiego w RP, położona w dekanacie warszawsko-łódzkim diecezji warszawskiej. Proboszczem parafii jest ks. dziek. Henryk Dąbrowski.

Siedzibą parafii jest Katedra św. Ducha przy ul. Szwoleżerów 2, a kancelaria parafialna mieści się przy ul. Szwoleżerów 4.

Kościół Polskokatolicki w RPEdytuj

Wiktor Wysoczański.JPEG

Bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański

Kościół Polskokatolicki powstał w 1898 roku w Stanach Zjednoczonych jako wyraz protestu emigrantów polskich pod przywództwem bp Franciszka Hodura przeciwko ich dyskryminacji przez duchowieństwo pochodzenia obcego. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości PNKK rozpoczął działalność misyjną w Polsce, jako diecezja misyjna. W 1951 roku Kościół pod naciskiem władz komunistycznych zerwał zależność od PNKK w USA, przybierając nazwę: Kościół Polskokatolicki.

Wiara i liturgia kościoła są zbliżone do tych w Kościele Rzymskokatolickim. W Kościele Polskokatolickim nie obowiązuje celibat księży. Wszystkie usługi kościelne są bezpłatne. Młodzieży do lat 18 udziela się spowiedzi w konfesjonale, starsi wierni otrzymują całkowite rozgrzeszenie podczas spowiedzi powszechnej na mszy św. Ustrój kościoła jest w pełni demokratyczny.

Kościół jako całość i poszczególna parafia posiadają osobowość prawną. Stosunki między Państwem, a Kościołem Polskokatolickim w Rzeczypospolitej Polskiej reguluje Ustawa nr 97 z 30 czerwca 1995 roku. Administracyjnie Kościół dzieli się na 3 diecezje, w skład których wchodzi 82 parafii, liczy 21 tysięcy wiernych. Zwierzchnikiem Kościoła jest bp prof. dr hab. Wiktor Wysoczański.

HistoriaEdytuj

Parafia powstała tuż przed II wojną światową, jej siedziba znajdowała się przy ul. Hożej 39. Wtedy w stolicy znajdowała się jeszcze parafia pw. Zbawiciela Świata przy ul. Żytniej. W roku 1945 siedzibę parafii przeniesiono do nowej porzymskokatolickiej świątyni położonej przy ulicy Szwoleżerów 2. Od 25 kwietnia 1945 r. oficjalnie została parafią katedralną kościoła. Przy ulicy Szwoleżerów 4 znajduje się plebania parafii. Do Parafii należy również, oprócz kościoła parafialnego:

Działalnośc ParafiiEdytuj

Msze święte w kościele odprawiane są:

  • środa: 17:00
  • niedziela: 11:00

Do kościoła można dojechać wszystkimi liniami komunikacji miejskiej, które zatrzymują się na przystanku Szwoleżerów.

Zobacz teżEdytuj

LinkiEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię