FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy pałacu Potockich w Natolinie. Zobacz też: Pałac Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 15.
Palac w Natolinie 01.jpg

Pałac w Natolinie

Zabytek.png
nr w rej.
647
Pałac w Natolinie od strony parku dolnego.JPG

Pałac widziany z parku dolnego

Park przy Pałacu w Natolinie.JPG

Park przy pałacu

Pałac (Potockich) w Natolinie – zespół pałacowo-parkowy mieszczący się przy ul. Nowoursynowskiej 84 w Natolinie na Ursynowie.

Pałac Potockich został wybudowany na zlecenie Augusta Czartoryskiego według projektu Szymona Bogumiła Zuga w latach 1780-1782. W 1782 r. pałacyk otrzymała Elżbieta Lubomirska, a w 1799 r. stał się własnością córki, Aleksandry Lubomirskiej i jej męża Stanisława Kostki Potockiego. W 1807 r. nazwa majątku Bażanteria w którym znajdował się pałac, została zmieniona na Natolin – na cześć Natalii Potockiej urodzonej w tamtym roku. W 1808 r. przebudowano pałac według projektu Chrystiana Piotra Aignera. W latach 1834-1838 kolejną przebudową zajął się Henryk Marconi. Zaprojektował pomnik-sarkofag Natalii Potockiej (zm. 1830 r.), wyrzeźbiony przez Ludwika Kaufmanna. Po śmierci Aleksandra Potockiego pałac od 1892 r. do 1945 r. należał do Branickich. Po II wojnie światowej pałac trafił pod opiekę Muzeum Narodowego – należał do Urzędu Rady Ministrów. Obecnie cały kompleks stanowi siedzibę Centrum Europejskiego Natolin.

Zobacz teżEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię