Fandom

Warszawikia

Pałac Wesslów

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
214
PalacWesslow.jpg

Pałac Wesslów

Pałac Wesslów (inaczej także Stara Poczta i Pałac Ostrowskich) - późnobarokowy pałac położony przy Trakcie Królewskim przy Krakowskim Przedmieściu 25, u zbiegu jej z Trębacką i Kozią, obecnie jest siedziba Prokuratury Apelacyjnej i Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości.

Pałac powstał w połowie XVIII wieku dla generała Franciszka Jana Załuskiego, starosty grójeckiego. W 1761 roku odsprzedał go podskarbiemu koronnemu Teodorowi Wesslowi, który ponownie sprzedał go w 1764 biskupowi kujawskiemu Antoniemu Ostrowskiemu. W 1780 roku na użytek poczty budynek zakupił Franciszek Ignacy Przebendowski, która mieściła się tutaj do 1874 roku.

W 1882 roku podczas poszerzania ulicy Trębackiej wyburzono, sąsiadującą z pałacem, narożną kamienicę i dokonano przebudowy pałacu Wesslów. Projekt architektów: Aleksandra Woydego i Władysława Marconiego zakładał dobudową jednego piętra oraz ścięcie narożnika. Wszystkie zmiany zostały odpowiednio dopasowane do architektury budynku. Od 1887 w pałacu mieściła się przez czas jakiś redakcja Kuriera Codziennego i Tygodnika Ilustrowanego. Pałac został zniszczony w czasie II wojny światowej, po wojnie w latach 1947-48 odbudowany według planów sprzed 1882 roku. Odbudową kierował Jan Bieńkowski.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię