Fandom

Warszawikia

Pałac Sapiehów

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Pałac Sapiehów (2).JPG

Pałac Sapiehów od frontu

Zabytek.png
nr w rej.
617
Pałac Sapiehów (Koszary Sapieżyńskie) - rozległy, barokowy pałac położony na Nowym Mieście, przy ulicy Zakroczymskiej 6. Dziś mieszczą się tu szkoły specjalne: Specjalne Gimnazjum nr 153, Specjalna Szkoła Podstawowa nr 196 oraz Przedszkole Specjalne nr 343. Tworzą one razem Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabo Słyszących nr 15 im. Ottona Lipkowskiego.

HistoriaEdytuj

Pałac powstał w latach 1731-1746 w stylu baroku według projektu Jana Zygmunta Deybla dla kanclerza wielkiego litewskiego Jana Fryderyka Sapiehy. W pierwszym etapie budowy stworzony został pałac, a w drugim dwie oficyny wzdłuż ulicy Zakroczymskiej. Pałac powstał w kształcie podkowy, pozostawiając od strony ulicy niewielki dziedziniec paradny, na tyłach organizując wielki ogród, z którego nic już dziś nie pozostało. Pałac został zakupiony w 1818 roku przez rząd Królestwa Polskiego, a do 1820 roku został przebudowany na Koszary Sapieżyńskie wg projektu Wilhelma Henryka Mintera, wtedy zniknęło sporo wcześniejszych dekoracji. Podczas powstania listopadowego pełnił funkcje koszar pułku pieszego 4. batalionu piechoty, tzw. Czwartaków, których dowódcą był Ludwik Bogusławski. Stąd 29 listopada 1830 roku Czwartacy przyszli z pomocą szturmującym Arsenał. W dwudziestoleciu międzywojennym w pałacu mieściła się filia szpitala wojskowego.

Pałac został zniszczony w 1944 roku przez Niemców. Po II wojnie światowej budynek odbudowano (1950-1955) wg zachowanych projektów Deybla pod okiem Marii Zachwatowiczowej i przekazano na potrzeby szkolnictwa, zrekonstruowano też dawne elementy dekoracyjne. Po wojnie w budynku mieściło się m.in. Liceum Pedagogiczne nr 6.

Substancja zabytkowaEdytuj

Pałac jest późnobarokowy, jednopiętrowy. Charakterystyczne są ogromna, wysoka na dwa piętra Sala Balowa, którą świetnie widać z ulicy oraz tympanon z herbem Sapiehów i widniejąca nad nim rzeźba Minerwy. Korpus główny zwieńczony został ażurową attyką ozdobioną wazonami. Wejście do pałacu osłonił zaokrąglony balkon, a nad oknem balkonowym znalazły się dwa putta podtrzymujące krzyż Orderu Orła Białego. Pałac jest bardzo rozległy, od strony północnej ma 27 osi, a od południowej 11 osi.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię