FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy nieistniejącego pałacu Branickich. Zobacz też: pałac Branickich na Miodowej, pałac Branickich na Nowym Świecie oraz pałac Branickich Większy (nieistniejący).

Pałac Branickich Mniejszy – nieistniejący pałac, który znajdował się przy ulicy Nowy Świat 67.

Pałac powstał około 1744 roku jako część rezydencji Branickich i był połączony wewnątrz z sąsiednim pałacem „Większym” (nr 69). Około 1780 roku pałac przebudowano według projektu Szymona Bogumiła Zuga, dodając mu klasycystyczną kolumnadę wokół dziedzińca. Przed 1819 rokiem pałac przeszedł w ręce Anny Sapieżyny, która przekształciła go w kamienicę czynszową. Mieszkał w niej i zmarł w 1826 roku Stanisław Staszic. W latach 30. XIX wieku właścicielem pałacu stał się Andrzej Artur Zamoyski, który w latach 1843-1847 wybudował przyuliczną kamienicę dochodową, najpewniej według projektu Henryka Marconiego.

W okresie międzywojennym w pałacu oraz w przyulicznej kamienicy mieściła się Komenda Główna Policji Państwowej. Oba budynki zostały zniszczone podczas II wojny światowej, szczególnie podczas powstania warszawskiego – powstańcy zdobyli obiekt 23 sierpnia, a opuścili 8 września. Po wojnie gmachu nie odbudowano między innymi na rzecz poszerzonej ulicy Świętokrzyskiej oraz Ministerstwa Finansów.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię