Fandom

Warszawikia

Pałac Belina-Brzozowskich

5430 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Palac Brzozowskich (Bracka, budynek nr 20) 2.JPG

Pałac Belina-Brzozowskich

Zabytek.png
nr w rej.
652
Pałac Brzozowskich (domek stróża).JPG

Domek stróża

Pałac Belina-Brzozowskichzabytkowy pałac położony w Śródmieściu Północnym, przy ul. Brackiej 20, w podwórku kamienicy Jaroszyńskiego.

Pałac powstał w 1882 roku według projektu Bronisława Brodzic-Żochowskiego dla rodziny Belina-Brzozowskich, został zlokalizowany na tyłach wybudowanej w latach 40. XIX wieku kamienicy Jaroszyńskiego. Dwupiętrowy pałac w stylu francuskiego neorenesansu otrzymał wygląd nawiązujący do architektury pałaców paryskich z II połowy XVII wieku, uzyskał portyk kolumnowy przy wejściu, który utrzymywał balkon pierwszego piętra, a tuż przed nim wybudowano domek stróża (kordegarda), wybudowany w 1881 roku według projektu Bronisława Brodzic-Żochowskiego, a przypominający wyglądem włoską willę.

Na przełomie XIX i XX wieku w pałacu znajdowały się mieszkania do wynajęcia. Pałac został uszkodzony podczas działań wojennych w 1944 roku – 10 września Niemcy zajęli pałac, a jego mieszkańców wypędzili lub wymordowali.

15 września powstańcy odbili pałac. Jak podaje ppor. Zbigniew Blichewicz "Szczerba", przy użyciu miotacza płomieni i intensywnego ostrzału powstańców, wybito broniących się Niemców. Palące się piętro spowodowało jednak pożar na strychu, na którym spłonął ukryty obraz Jana Matejki "Zamojski pod Byczyną". Gmach odbudowano w latach 1948-1952 ze zmianą wnętrz. W 1965 roku został wpisany do rejestru zabytków. Pałac po wojnie mieścił Naczelną Radą Adwokacką oraz Zarząd Główny i Zarząd Okręgowy Zrzeszenia Prawników Polskich. Dzisiaj wynajmowany jest prywatnym firmom.

Położony w ciemnym podwórku pałac był na tyle tajemniczy, że stał się tłem dla powieści „Sława i chwała” Jarosława Iwaszkiewicza z 1956 roku.

W sieci Wikii

Losuj Wikię