FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej P. Zobacz też: linia tramwajowa P.

Plinia autobusowa, która kursowała w latach 1952-1961 w okresie sezonu wypoczynkowego dowożąc do Parku Kultury w Powsinie, w roku 1960 jako linia pospieszna łącząca Dworzec Główny, Dworzec Śródmieście i Dworzec Wileński z Dworcem Wschodnim, a w latach 1986-1991 łącząc Wolę, a później Bemowo ze Stegnami.

HistoriaEdytuj

Linia P, potocznie zwana zieloną linią od koloru nazwy linii na tablicy przedniej ruszyła po raz pierwszy 4 maja 1952 roku na trasie z Placu Unii Lubelskiej do Powsina przez Klonową, ul. Belwederską, Sobieskiego, al. Wilanowską, ul. Przyczółkową, Przekorną i Opieńki. W roku 1953 kraniec linii przeniesiono nieco na południe, od ul. Klonowej ul. Chocimską do krańca Chocimska, a wracała ona ul. Skolimowską, Spacerową i Zawrotną. W roku 1957 linia wróciła na kraniec Plac Unii Lubelskiej, poprowadzona od ul. Belwederskiej ul. Bagatela, a od roku 1958 trafiała tam ulicami Klonową, Spacerową i Zawrotną. Po zakończeniu sezonu 1961 linia kursowała jako linia autobusowa Powsin.

Od 20 października do 8 grudnia 1960 roku kursowała pospieszna P, na trasie z Dworca Głównego przez ul. Towarową, plac Zawiszy, Aleje Jerozolimskie, ul. Marszałkowską, Świętokrzyską, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, Miodową, Senatorską, Nowy Przejazd (w druga stronę Kapucyńską), al. Solidarności, most Śląsko-Dąbrowski, ul. Targową, Kijowską na Dworzec Wschodni. Zatrzymywała się ona jedynie przy Dworcu Głównym, Dworcu Śródmieście, na przystanku Centrum, Plac Powstańców Warszawy, Uniwersytet, Hotel Bristol, Miodowa, Dworzec Wileński i Dworzec Wschodni. Po niecałych dwóch miesiącach kursowania linię zlikwidowano z powodu znikomej frekwencji.

17 maja 1986 roku uruchomiono trzecie wcielenie linii P - przekształconą linię B-bis na trasie z Redutowej na Stegny. Ten odcinek trasy był zmieniany jedynie raz - 9 kwietnia 1990 roku linię skierowano do ulicy Wolskiej aleją Prymasa Tysiąclecia zamiast ul. Płocką. Następnymi zmianami było wycofanie na miesiąc linii z ulicy św. Bonifacego i wydłużenie trasy 1 lipca 1990 roku do Parku Kultury w Powsinie ulicami Sobieskiego, al. Wilanowską, Przyczółkową, Przekorną i Opieńki. Kolejną zmianą, tym razem pozostałą do końca istnienia linii, było wycofanie na Woli z ul. Jana Olbrachta i wydłużenie ulicami Powstańców Śląskich, Radiową i Wrocławską na Bemowo-Lotnisko. 2 września 1991 roku linię przekształcono w linię 406.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 22 października 1990

TrasaEdytuj

Bemowo-LotniskoWrocławskaRadiowaPowstańców ŚląskichGórczewskaal. Rewolucji PaździernikowejWolskaal. Świerczewskiegopl. BankowyMarszałkowskapl. KonstytucjiWaryńskiegoNowowiejskaPolnaWaryńskiegoGoworka (powrót: GoworkaPuławskapl. Unii LubelskiejMarszałkowskapl. Zbawicielapl. Konstytucji) – SpacerowaBelwederskaSobieskiegoŚwiętego BonifacegoStegny

PrzystankiEdytuj

K1 Bemowo-Lotnisko
S Andriollego
S Orlich Gniazd
S Radiowa
S Górce
S Góralska
S Ciołka
S Lumumby
S DT Wola
S Żelazna
S Kino Femina
S Ratusz
S Centrum
S Plac Konstytucji
S2 Kino Moskwa
S1 Plac Unii Lubelskiej
S Spacerowa
S Dolna
S Mangalia
S Czarnomorska
S Świętego Bonifacego
K2 Stegny

Linki zewnętrzne Edytuj

Linie autobusowe przyspieszone i pospieszne ZTM

Linie przyspieszone: 500501502503504507509511512514516517518519520521522523525527
Zlikwidowane linie przyspieszone: 483505506508510513515524575
Zlikwidowane linie pospieszne: ABCDEFHJKLMPPowsinRSTU