Fandom

Warszawikia

PKS Grodzisk Mazowiecki

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

A586-160.jpg

Scania firmy PKS Grodzisk Mazowiecki na linii 160.

A525-191.jpg

195 (Stryjenskich).jpg

PKS Grodzisk Mazowiecki - firma transportowa z siedzibą w Grodzisku. Firma jest jednym z ajentów Zarządu Transportu Miejskiego, czyli wykonuje na zlecenie miasta kursy w ramach systemu komunikacji miejskiej. Główna zajezdnia znajduje się na terenie Grodziska Mazowieckiego, na ulicy Chełmońskiego 33. Druga zajezdnia PKS-u znajduje się w Warszawie na ulicy Klementowickiej. Tabor służący do obsługi linii miejskich ZTM składa się ze 107 autobusów marki Scania. Pierwsze Scanie pojawiły się w 2007 roku, rok później PKS Grodzisk Mazowiecki wygrał kolejny przetarg oferując najniższą stawkę za wozokilometr. Ajent obsługiwał linię 137 mikrobusem marki Autosan do roku 2011, gdy została przemianowana w 245. Od września 2013 roku ajent obsługiwał 9-metrowym autobusem marki Autosan linię 813. W lutym 2015 roku autobus Iveco Crossway kupiony przez tą spółkę zaczął kursować na linii 743.

Firma PKS Grodzisk Mazowiecki nie działa wyłącznie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Obsługuje również komunikację miejską w Grodzisku Mazowieckim, Żyrardowie oraz w Ząbkach. PKS odpowiada również za linie dojazdowe do Brwinowa, Mszczonowa, Pruszkowa oraz Sochaczewa.

Większość kierowców PKS-u to Ukraińcy, jeżdżący za bardzo małą pensję, wobec czego często jeżdżą na 2 zmiany. 13 maja 2008 kierowcy zastrajkowali domagając się wyższych pensji i ukrócenia czasu pracy. Część autobusów jednego z warszawskich przewoźników nie wyjechała z zajezdni – 32 wozy trzeba było zastąpić pojazdami innych przewoźników. Z pomocą pośpieszyły m.in. Miejskie Zakłady Autobusowe i Mobilis. Strajk kierowców wywołał spore zamieszanie, szczególnie tam, gdzie wozów zastępczych nie udało się wysłać. Tak było chociażby na liniach 142, 160, 166 czy 717. Za niezrealizowane kursy przewoźnik z Grodziska Mazowieckiego nie dostał pieniędzy. Dodatkowo ZTM naliczył kary. Postępowanie w tej sprawie wszczęła Inspekcja Transportu Drogowego - wyniki kontroli ITD pokazały, że kierowcy PKS Grodzisk Mazowiecki przekraczają normy czasu pracy, dlatego inspektorat nałożył na spółkę 30 000 zł kary.

PKS Grodzisk Mazowiecki obsługuje linie (stan na 1 września 2016 roku):
Zwykłe: 108, 120, 126, 135, 139, 142, 146, 157, 165, 170, 173, 176, 178, 183, 191, 198, 199 (17)
Zwykłe okresowe: 314, 326, 338 (3)
Przyspieszone: 516 (1)
Podmiejskie: 707, 710, 717, 724, 727, 739, 742 (7)
Nocne: N01, N03, N14, N16, N66 (5)

Ilostan taboruEdytuj

stan na 28 czerwca 2016 roku

Model Liczba sztuk
Scania CN270UB 106
Scania CN280UB 1

Zobacz również

Linki zewnętrzneEdytuj

Zajezdnie autobusowe w Warszawie:

Działające: KleszczowaOstrobramskaStalowaWoronicza

Wyłączona z eksploatacji na czas przebudowy: Redutowa

Zlikwidowane: WolaMuranówPragaŁazienkowskaŻoliborzBurakówHale MirowskieInflanckaObozowaChełmskaPożarowaPiasecznoVeoliaITS Michalczewski

Przewoźnicy prywatni: Europa Express CityKomunikacja Miejska ŁomiankiMobilisPKS Grodzisk Mazowiecki

W sieci Wikii

Losuj Wikię