FANDOM

Zabytek
nr w rej.
1558-A
Praga I 01

Budynek pod adresem Świętych Cyryla i Metodego 1

Praga I 02

Falujący dom na Targowej 83

Praga I - osiedle w rejonie Nowa Praga, na Pradze Północ jest pierwszym powojennym praskim osiedlem. Składa się głównie z dwu- i trzypiętrowych budynków. Ograniczają je ulice Świętych Cyryla i Metodego, Jagiellońska, Ratuszowa i Targowa.

HistoriaEdytuj

Osiedle Praga I zostało zbudowane w latach 1948-1952 na zlecenie Zakładu Osiedli Robotniczych. Projektantami byli Helena i Szymon Syrkusowie. Cechami charakterystycznymi pierwszych budynków są cegła "licówka" zamiast tynku, częściowo oszklone jasne klatki schodowe oraz prześwity wsparte na słupach. Twórcy zakładali rozmieszczenie skwerów i przestrzeni zielonych pomiędzy budynkami. Dużo słońca i roślinności miało być przeciwnością przedwojennych kamienic czynszowych.

Dobrze uzbrojone tereny okazały się zbyt cenne aby je zostawić na skwerki i tereny zielone. Dlatego w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych pomiędzy budynkami osiedla postawiono dodatkowo kilka wyższych budynków z szarej cegły. Projektantami drugiej partii bloków byli Helena i Leszek Sołonowiczowie oraz Stanisław Solarski.

Osiedle Praga I zostało wpisane do rejestru zabytków 5 listopada 1993 roku.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj