FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy oddziału Towarzystwa Przyjaciół Warszawy. Zobacz też: Powiśle (strona ujednoznaczniająca).

Oddział Powiśle Towarzystwa Przyjaciół Warszawy powstał w 1968 roku. Działania oddziału mają na celu m.in. poprawienie estetyki dzielnicy, opiekę nad miejscami upamiętniającymi wydarzenia i ludzi związanych z Powiślem, upowszechnianie wśród mieszkańców dzielnicy wiedzy o Powiślu.

DziałalnośćEdytuj

Z inicjatywy oddziału obsadzono kwiatami plac przed Szpitalem na Solcu, który następnie nazwano imieniem Zofii Wóycickiej, założycielki oddziału Powiśle i jego prezesa przez 30 lat. Oddział był także inicjatorem reaktywacji konkursu "Warszawa w kwiatach" zapoczątkowanego przed II wojną światową przez prezydenta miasta Stefana Starzyńskiego, a wznowionego na Powiślu w 1971 roku. Od 2006 roku oddział przyznaje dyplom "Mister w Kwiatach" za kwiatową dekorację całych budynków.

Od kwietnia 2008 roku oddział Powiśle organizuje "Powiślańskie spotkania pod chmurką" – spacery z przewodnikiem po Powiślu. Zrealizowano m.in. spotkania o tematach przewodnich "Krystyna Krahelska jako warszawska Syrena", "Spacer przez skarpę", "Z wizytą u króla Stasia", "Dzieje Elektrowni na Powiślu oraz wspomnienie – 1944", "Niezwykła wizyta u sióstr szarytek na Tamce", "Kolonia Profesorska i nie tylko", "Architektoniczne perły Powiśla".

Oddział Powiśle Towarzystwa Przyjaciół Warszawy był głównym pomysłodawcą, wykonawcą i koordynatorem Święta ulicy Smulikowskiego – pierwszej imprezy tego typu na Powiślu, która odbyła się we wrześniu 2008 roku. Był on także współorganizatorem imprezy pt. "Powiślenia", która miała miejsce w październiku 2009 roku.

Oddział organizuje też spotkania słowno-muzyczne o treściach patriotycznych i związanych z historią Warszawy. Odbyło się już ponad 350 takich imprez. W siedzibie oddziału czynna jest stała ekspozycja pt. "Warszawski Dziadek", poświęcona życiu i działalności Bohdana Grzymała-Siedleckiego, znanego varsavianisty, przewodnika turystycznego i wychowawcy młodzieży.

Oddział Powiśle współpracuje z młodzieżą szkolną i przedszkolami, organizując konkursy o tematyce warszawskiej między innymi "Syrenka Warszawska w oczach przedszkolaków" oraz "Parada postaci starej i nowej Warszawy". W szkołach na przestrzeni ostatnich lat zorganizowano dwie edycje konkursu "Warszawa w historii mojej rodziny".

Za swoją działalność oddział Powiśle otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej".

WydawnictwaEdytuj

Od 2006 roku oddział wydaje własne czasopismo pt. "Na Powiślu", w którym poruszane są tematy związane między innymi ze współczesnym życiem Powiśla, jego historią, architekturą. Od 2008 roku zaczął ukazywać się cykl zeszytów pod tytułem "O Powiślu trochę więcej...". Pierwszy zeszyt – "Romans Gwiazdy z Powiślem" – poświęcony został Poli Negri, drugi zaś, zatytułowany "Urodzony na Powiślu, oddany Warszawie", opowiada o prezydencie miasta Stefanie Starzyńskim.

Prezesi oddziału PowiśleEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Oddziały Towarzystwa Przyjaciół Warszawy

AninBródnoCentrumGrochówOchotaPowiślePragaSadyba-WilanówSaska KępaStare MiastoŚródmiejskiUrsusŻoliborz-Bielany
Koło Organizatorów Ruchu TurystycznegoMokotowskie Centrum Informacyjno-Koordynacyjne Kół Młodego Przyjaciela Warszawy

W sieci Wikii

Losuj Wikię