Fandom

Warszawikia

Oś Stanisławowska

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Nowowiejska-plac-zbawiciela.JPG

Oś Stanisławowska – widok na plac Zbawiciela z Nowowiejskiej w stronę placu Na Rozdrożu

Zabytek.png
nr w rej.
543
Oś StanisławowskaXVIII-wieczne założenie urbanistyczne, zainicjowane przez Stanisława Augusta Poniatowskiego w oparciu o Zamek Ujazdowski i Drogę Królewską.

Inicjatorem powstania założenia był król Stanisław August Poniatowski, który wzorował się francuskich układach przestrzennych. W ten sposób król chciał połączyć poprzez układ placów gwiaździstych ówczesną Warszawę ze swoją podmiejską rezydencją w Ujazdowie. Oś została wytyczona w latach 1768-1773 w oparciu o Zamek Ujazdowski oraz Drogę Królewską wiodącą na pole elekcyjne na Woli.

Projekt układu przygotowali August Fryderyk Muszyński i Efraim Szreger. W oparciu o istniejącą Drogę Królewską (współczesne ulice Nowowiejską i Wyzwolenia) wyznaczono place oraz odchodzące od nich ulice, takie jak Na Rozdrożu, Zbawiciela, Politechniki czy Unii Lubelskiej. Po drugiej stronie zamku przedłużenie osi stworzył wcześniejszy Kanał Piaseczyński.

Budynki wzdłuż wytyczonych ulic i placów pojawiły się dopiero na przełomie XIX i XX wieku, wiele z nich uległo zniszczeniu podczas II wojny światowej, układ urbanistyczny stał się jednak po wojnie jedną z osi socrealistycznej Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej, przede wszystkim osiedla Latawiec wzdłuż dzisiejszej alei Wyzwolenia.

CiekawostkiEdytuj

  • Centralną część założenia stanowił zespół promienistych alej i placów, dlatego też część Warszawy w której widać zachowany do dzisiaj ten układ, nazywana jest potocznie "małym Paryżem" (zwłaszcza otoczenie ulicy Mokotowskiej) – układ gwiaździsty jest charakterystyczny dla stolicy Francji.

W sieci Wikii

Losuj Wikię