Fandom

Warszawikia

Nowodwory

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja8 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy rejonu. Zobacz też: Zespół przystankowy Nowodwory.
Nowodwory (Pajdaka, budynek nr 5, budynek nr 7).JPG

Bloki przy ul. Pajdaka – stara część wielorodzinnej zabudowy Nowodworów

Nowodwory (Światowida).JPG

Bloki przy ul. Światowida – nowa część wielorodzinnej zabudowy Nowodworów

Nowodwory-0.jpg

Centrum Nowodworów - widok z ul. Światowida

Nowodwory – osiedle oraz obszar Miejskiego Systemu Informacji położone w północno-zachodniej części Białołęki.

Nowodwory są jednym z najmłodszych obszarów Warszawy, często określanym jako część Tarchomina. Rozbudowa Nowodworów rozpoczęła się w 1999 roku. Jednymi z pierwszych oddanych do użytku budynków były obiekty przy ulicach: Strumykowej i Książkowej. Osiedle zaczęło się bardzo szybko. Wkrótce powstało nowe gimnazjum, ośrodek sportu oraz nowy budynek dla szkoły podstawowej nr 342, będącą obecnie największą szkołą podstawową w Warszawie i w Polsce.

Od kilku lat powoli, lecz systematycznie wydłużana jest na północ ulica Światowida, najważniejsza ulica osiedla – gdy budowa zakończy się, powstanie połączenie z ulicą Modlińską. Jeszcze w 2006 roku miejscami występował chaos związany z wytyczaniem nowej drogi nie dokładnie po linii starej, jednak zachowując starą nazwę. Prowadziło to do sytuacji istnienia skrzyżowań, na których ulica przecinała się z drugą o tej samej nazwie. Połączenia z resztą miasta są możliwe poprzez często zakorkowaną ulicę Modlińską, rozwiązaniem alternatywnym ma być Most Północny. Wiele jest też dróg rowerowych. W przyszłości na Nowodwory ma pobiec także linia tramwajowa.

W Nowodworach znajduje się Białołęcki Ośrodek Kultury, gdzie można obejrzeć filmy czy przedstawienia teatralne, istnieje też Białołęcki Ośrodek Sportu z filiami na Strumykowej i Światowida, gdzie znajdują się boiska do piłka nożnej, siatkowej, koszykowej, stoły do tenisa stołowego i inne atrakcje, a zimą otwierane jest sztuczne lodowisko. Powstają małe skwery oraz place zabaw. Wielu mieszkańców spędza wolny czas na terenach zielonych położonych w okolicy wału wiślanego, a także na spacerach po wytyczonych trasach.

Nowodwory mają dwie rady osiedla – południową (mniejszą) i północną (większą). Przewodniczącym południowej części jest Marek Procki, a północnej Waldemar Siemiątkowski. Na terenie Nowodworów znajdują się dwa kościoły katolickie: kościół pw. św. Franciszka z Asyżu przy ulicy Strumykowej i pw. św. Łukasza przy ulicy Sprawnej. Na Nowodworach znajduje się jeden urząd pocztowy, RUP139 przy ul. Odkrytej 44 C.

Na terenie Nowodworów znajduje się najwyższy słup energetyczny w Polsce, którego wysokość wynosi 127 metrów i jest to 60. co do wysokości budowla w Polsce. Tak duża wysokość wynika z odległości między dwoma słupami, które stoją przy Wiśle – linia 220 kilowoltowa w tym miejscu musi przekraczać koryto rzeki oraz wały i tereny zalewowe. Stoją w największej w Polsce odległości – 963 metrów. Aby ostrzec przelatujących w pobliżu pilotów, na słupie umieszczono czerwone światła, a na przewodach – charakterystyczne czerwone kule.

Obszary Białołęki wg Miejskiego Systemu Informacji

Białołęka DworskaBrzezinyChoszczówkaDąbrówka SzlacheckaGrodziskHenrykówKobiałkaNowodworySzamocinTarchominŻerań

W sieci Wikii

Losuj Wikię