FANDOM

Nocne rewolucje – potocznie używane określenie na zmiany (najczęściej bardzo duże) zachodzące w warszawskiej nocnej komunikacji zbiorowej. Wyróżnianych jest siedem nocnych rewolucji; ostatnia z nich weszła w życie w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007.

Przed I nocną rewolucją istniały nocne linie komunikacyjne, jednak było ich niewiele. Przykładem są 1-kreślone, 111-kreślone i 119-kreślone (istniejące od 1950 roku), z których część została zlikwidowana podczas I nocnej rewolucji. Do 1956 roku funkcjonowały 3 nocne linie autobusowe i 14 linii tramwajowych - kilka z nich zlikwidowano jednak zaraz po uruchomieniu, w 1951 roku.

I nocna rewolucjaEdytuj

I nocna rewolucja miała miejsce 1 kwietnia 1956 roku i wiązało się to z reorganizacją już istniejącej nocnej komunikacji autobusowej, zmiany nie dotknęły linii tramwajowych. Uruchomiono wówczas 5 linii, które dołączyły do 3 już kursujących i które połączyły położone na obrzeżach osiedla z centrum miasta, inaczej jednak jak dziś, nie spotykały się w jednym przystanku centralnym. Nazwy linii odbiegały od dzisiejszych standardów, zamiast nazw w stylu 6xx używano oznaczeń 1xx kreślone, np. 107-kreślone. Linie te często pokrywały się z trasą niekreślonych linii dziennych.

II nocna rewolucjaEdytuj

II nocna rewolucja miała miejsce 28 grudnia 1963 roku, kiedy to w miejsce linii kreślonych powołano linie oznaczone szóstką z przodu, czyli 6xx. II nocna rewolucja znacząco zmniejszyła także liczbę nocnych linii tramwajowych na korzyść autobusowych (powstało ich aż 19), z dotychczasowych 11 linii tramwajowych pozostało 4, przeniesiono je na przedmieścia, a ich numeracje dostosowano do właśnie wprowadzanej numeracji autobusów, powstały linie: 651, 652, 653 i 654, wszystkie zostały zlikwidowane 29 sierpnia 1965 roku i przejęte przez linie autobusowe.

Wśród linii autobusowych pojawiły się linie 601 (Muranów-Wyględów), 602 (Okęcie-Dworzec Centralny), 603 (Plac Zawiszy-Wyścigi), 604 (Saska Kępa-Mokotów), 605 (Plac Wilsona-Dolny Mokotów), 606 (Huta-Plac Zawiszy), 607 (Huta-Plac Unii Lubelskiej), 608 (Zacisze-Elsnerów), 609 (Nowa Praga-Gocławek), 610 (Plac Zawiszy-Stalowa), 611 (Cmentarz Wolski-Osiedle Młodych), 612 (Plac Zawiszy-Dolny Mokotów), 613 (Cmentarz Wolski-Plac Zawiszy), 614 (Cmentarz Wolski-PKP Okęcie), 615 (Młynów-Solec).

Powstały także nocne linie przyśpieszone: A nocny, C nocny, DH nocny i E nocny, zostały one jednak wkrótce przekształcone w zwykłe linie oznaczone numerami od 619 do 622. Wówczas istniejące linie nocne nie miały jednak centralnego przystanku przesiadkowego.

III nocna rewolucjaEdytuj

III nocna rewolucja miała miejsce 15 sierpnia 1970 roku i wiązała się z całkowita reorganizacją nocnych linii autobusowych w Warszawie. W ruch poszło 10 linii autobusowych, a siedem z nich korzystało z centralnego przystanku przesiadkowego przy Dworcu Centralnym. Linie pojechały całkowicie zmienionymi trasami: 601 (całkiem nowa trasa z Ursusa na Marysin, 602 (wydłużenie na Bródno), 603 (ze Starego Bemowa na Sadybę), 604 (Młociny-Dworzec Południowy), 605 (Ochota-Wawer), 606 (Huta-Służewiec), 607 (Nowa Praga-Wyględów), 610 (Koło-Saska Kępa), 611 (Lotnisko Okęcie-Emilii Plater), 612 (Zacisze-Dąbrówka Szlachecka)

W wyniku III nocnej rewolucji zlikwidowano linie 608 i 609, szybko jednak powróciły one na trasę - pierwsza już w 1972. Bezpowrotnie zniknęły linie od 613 do 622.

IV nocna rewolucjaEdytuj

IV nocna rewolucja miała miejsce 1 marca 1977 roku, kiedy to doszło do kolejnych znaczących zmian w nocnej komunikacji zbiorowej, po Warszawie kursowały linie: 601 (zamiast z Ursusa z Bemowa), 602 (korekta trasy na Bródnie), 603 (korekta trasy w Wilanowie), 604 (wydłużenie na Ursynów pod Megasam), 605 (wycofanie z Wawra na Rembertów), 606 (korekta trasy na Służewcu), 607 (Chomiczówka-Gocławek), ponownie uruchomiono linię 609 z Wiatracznej do Falenicy, 611 wydłużono z Emilii Plater na Wilanów, 612 wydłużyło trasę na Zaciszu.

V nocna rewolucjaEdytuj

V nocna rewolucja miała miejsce 1 grudnia 1992, wówczas ponownie zmieniono układ kursowania autobusów nocnych w Warszawie i wprowadzono ważną zmianę – ustanowiono przystanek Emilii Plater za centralny przystanek przesiadkowy dla wszystkich linii, na który wszystkie autobusy będą się zjeżdżać w jednym momencie i będzie można się wówczas dowolnie przesiadać. Postój był oczywiście dłuższy ze względu na możliwe opóźnienia. W 2002 roku przeniesiono przelotowy przystanek przesiadkowy na Dworzec Centralny.

Po tym dniu kursowało 9 linii tego typu, w tym: 601 (Stare Bemowo na Marysin), 602 (skrócona na odcinek Emilii Plater-Bródno), 603 zmieniło nieznacznie trasę kursowania, 604 pojechało dalej na Natolin, 607 wydłużono cała trasę z Zacisza do Wolicy, 608 wydłużono trasę do Falenicy, 609 całkowicie zmieniło swoją trasę na trasę z Emilii Plater na Tarchomin i Buków, 610 wydłużono trasę na Osiedle Górczewska i Dworzec Wschodni, 611 wydłużono na Okęcie i na Sadybę.

W czasie V nocnej rewolucji zlikwidowano linię autobusową 612 (powróciła w 2001).

VI nocna rewolucjaEdytuj

Św.Bonifacego (611 410).jpg

Oznaczenie linii nocnej "611"

VI nocna rewolucja odbyła się 1 kwietnia 2003 roku, gdy wydłużono trasy kilku nocnych autobusów do peryferyjnych części miasta. Zmiany dotknęły linie: 601 (do Woli Grzybowskiej zamiast Marysina), 606 wydłużono trasę aż na Jeziorki Południowe, 609 zmieniło trasę na Tarchominie, 610 pojechało do Międzylesia, z 609 wydzielono 613, które pojechało na Choszczówkę, a z 610 wydzielono 614, które pojechało do Starej Miłosnej.

Pod koniec 2003 ponownie uruchomiono w stolicy nocną linię tramwajową oznaczoną numerem 640, kursującą z Dworca Centralnego kółkiem przez Śródmieście, Wolę i Pragę z powrotem na Dworzec Centralny. Linia była dwukierunkowa, jednak została zlikwidowana 31 grudnia 2005 roku.

VII nocna rewolucjaEdytuj

Nowe oznaczenia nocnych.JPG

Nowe oznaczenia linii nocnych

VII nocna rewolucja miała miejsce w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 roku. W jej ramach stworzono większą liczbę linii, które objęły nowe osiedla takie jak Grodzisk, Lewandów, Targówek Przemysłowy, Marymont, Ursus, Siekierki, Augustówka, Powsin, Zielona-Grzybowa, Groszówka, Wesoła-Centrum, Aleksandrów czy Błota. Wprowadzono jedno oznaczenie funkcjonujące tylko dla jednego odcinka, co ma wyeliminować pomyłki przy wsiadaniu na Dworcu Centralnym. Nowe linie pojawiły się również na terenach podmiejskich: w Legionowie, Markach, Ząbkach, Zielonce, Jankach, Konstancinie-Jeziornie, Piasecznie i Pruszkowie.

Oprócz tego zostały utworzone trzy dodatkowe węzły przesiadkowe - Metro Marymont, Żerań-FSO i Metro Ursynów, ale najważniejszą zmianą stały się nowe oznaczenia linii. Zamiast dotychczasowego wzoru 6xx wprowadzono nowy - NXY, gdzie X oznacza rejon, w który dany autobus jedzie (1 i 6 to północna Praga, 2 i 7 to południowa Praga, 3 i 8 to południowa lewobrzeżna Warszawa, 4 i 9 to zachodnia i północna lewobrzeżna Warszawa, a 0 to linia obiegowa, nie przejeżdżająca przez Dworzec Centralny), a Y numer linii. Ta liczba rozróżnia dwie linie kursujące w podobnym kierunku, rozgałęziające się na mniejszych osiedlach.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię