FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy mostu. Zobacz też: Most Syreny (film).
Filary Mostu Syreny

Zachowane filary Mostu Syreny

Most Syreny – funkcjonujący w latach 1985-2000 drogowy most saperski na Wiśle. Powstał jako tymczasowe rozwiązanie na czas remontu mostu Poniatowskiego i łączył dwa skrzyżowania: Tamki z Wybrzeżem Kościuszkowskim i Sokolej z Wybrzeżem Szczecińskim.

Most zbudowano w 100 dni, od kwietnia do czerwca 1985 roku. Wojskową konstrukcję zmontowały jednostki drogowa i kolejowa Ludowego Wojska Polskiego. Most składał się tak naprawdę z dwóch równoległych, stalowych, niskowodnych mostów saperskich, tzw. mostów składanych, które osadzono na 14 podporach. Szerokość obu mostów wynosiła 6 metrów. Najszersze z przęseł, umożliwiające żeglugę pod mostem, miało długość 28 metrów i znajdowało się między 5. a 6. podporą mostu.

Most Syreny wzniesiono na czas remontu mostu Poniatowskiego. Po zakończeniu prac, zdecydowano się go pozostawić na czas remontu innej sąsiedniej przeprawy – mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Wybudowanie mostu w tym miejscu stało się o tyle trafnym rozwiązaniem, że postanowiono wznieść tu przeprawę "z prawdziwego zdarzenia", a do czasu jej budowy pozostawić prowizoryczny most Syreny na swoim miejscu. Budowa nowego mostu rozpoczęła się jednak dopiero w 1999 roku. Most, nazwany Świętokrzyskim, wzniesiono równolegle do nadal funkcjonującego mostu Syreny. 22 września 2000 roku prowizoryczną przeprawę zamknięto i zdemontowano, a od 6 października tegoż roku zaczął funkcjonować most Świętokrzyski.

Ostatnim wozem, który przejechał przez most Syreny, był wóz Klubu Miłośników Komunikacji MiejskiejIkarus 280 nr 9009.

Po rozebraniu mostu Syreny jego konstrukcja została podzielona na części i oddana do konserwacji, celem wykorzystywania jej później przy remontach dróg. Dawny most Syreny służył najpierw podczas odbudowy wiaduktu nad torami kolejowymi w alei Krakowskiej, a potem pełnił funkcję dodatkowego wiaduktu na ul. Toruńskiej pomiędzy Marywilską a mostem Grota-Roweckiego, w 2013 roku została ustawiona w Kozłowie Szlacheckim nad Bzurą.

Zobacz teżEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy

W sieci Wikii

Losuj Wikię