FANDOM

Ten artykuł dotyczy niedawnego, trwającego lub nadchodzącego wydarzenia czy zmiany.
Informacje w nim zamieszczone będą zmieniane lub uzupełniane.

Most Południowy – planowany most drogowy na Wiśle, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (drogi ekspresowej S2).

Projektowany od lat 70. XX wieku most pierwotnie miał stanowić część autostrady A2. Sam most ma przebiegać przez rzekę łącząc wilanowskie Bartyki, na wysokości ul. Metrycznej, z wawerskim Julianowem, na wysokości ul. Podbiałowej, a cała trasa ma umożliwić przejazd przez rzekę z Ursynowa i Wilanowa do Wawra. Wisła ma w tym miejscu szerokość około 400 metrów. Przed mostem Południowa Obwodnica Warszawy skrzyżuje się bezkolizyjnie z projektowaną Czerniakowską-bis (od zachodu) i Wałem Miedzeszyńskim (od wschodu).

W połowie 2013 roku rozpoczęły się próbne odwierty pod budowę przeprawy[1], zaś kilka miesięcy potem potwierdzono budowę przeprawy w najbliższych latach i pokazano pierwsze wizualizacje[2] - ma to być prosta, płaska przeprawa z betonowymi podporami oraz czerwonymi barierkami. W grudniu 2013 roku rozpisano przetarg na jego budowę w ramach odcinka "B" Południowej Obwodnicy Warszawy[3].

W styczniu 2015 roku ogłoszono, że oferty budowy mostu zgłosiło pięciu wykonawców[4], a w czerwcu wybrano wykonawcę - za kwotę 757,64 mln złotych inwestycję ma wykonać turecka firma Gϋlermak przy współpracy Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Na początku 2016 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma otrzymać ostateczne zezwolenie na realizację inwestycji - wtedy rozpocznie się procedura wykupu gruntów.

Most ma mieć 1,5 kilometra długości oraz po cztery pasy ruchu w obu kierunkach. Po obu stronach przeprawy powstaną także ścieżki rowerowe.

PrzypisyEdytuj

  1. Ruszyły odwierty pod most Południowy, tvnwarszawa.pl, 04.07.2013
  2. Tak może wyglądać most Południowy, tvnwarszawa.tvn24.pl, 27.09.2013
  3. Historyczny kontrakt: przetarg na obwodnicę z nowym mostem, gazeta.pl, 18.12.2013
  4. W Znamy pierwsze oferty na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy, GDDKiA, 19.01.2015

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy

W sieci Wikii

Losuj Wikię