FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy mostu. Zobacz też: Zespół przystankowy Most Gdański.
Most Śląsko-Dąbrowski.JPG

Widok ogólny na Most Gdański

Most Gdański2.jpg

Most Gdański widziany z brzegu Wisły

Most Gdański.JPG

Most Gdański widziany z Wisłostrady

2014 05 20 IMG 7898 1.jpg

Most Gdański poziom tramwajowy

2014 05 20 IMG 7928 1.jpg

Kratownica mostu kolejowego

Most Gdański - długa na 407 metrów przeprawa przez Wisłę, będąca przedłużeniem ulic Słomińskiego i Starzyńskiego. Most zbudowano w latach 1957-1959 na filarach byłego mostu przy Cytadeli. Most składa się z części drogowo-tramwajowej i kolejowej.

Jako pierwsza powstała kolejowa część mostu, którą odbudowano zaraz po wojnie i oddano do użytku w 1946 roku. Kilkanaście lat później, 31 lipca 1959 roku (spóźniono się na święto 22 lipca) oddano do użytku zbudowany na południe od części kolejowej most drogowo-tramwajowy. W początkowych latach na terenie mostu znajdowały się kioski handlowe, które w trakcie remontu zostały całkowicie zamurowane. W latach 1997-1998 most przeszedł remont, został przemalowany i dodatkowo oświetlony.

W części kolejowej znajdują się dwa tory kolejowe (łączące stacje Gdańska i Zoo) oraz inne instalacje jak magistrala ciepłownicza. Most ten służy głównie ruchowi towarowego i lokalnemu ruchowi osobowemu. Część drogowo-tramwajowa jest częścią tak zwanej obwodnicy śródmiejskiej, choć spełnia jedynie role lokalną. Jest to spowodowane brakiem rozbudowanych węzłów po obu stronach mostu, dodatkowo na Pradze spotyka się z dużym rondem Starzyńskiego. Możliwe jest, że w przyszłości będzie bardziej wykorzystywany.

Most drogowo-tramwajowy jest dwupoziomowy, górny poziom składa się z czterech pasów jezdni oraz chodnika, natomiast na dolnym poziomie są dwa tory tramwajowe, chodnik oraz ścieżka rowerowa. Ze względu na swoje piękno architektoniczne (szczególnie kręte schody) jest częstym miejscem fotografowania się par ślubnych. W czerwcu 2014 roku na moście zawieszony został również neon "Miło cię widzieć", praca nagrodzona w konkursie "Neon dla Warszawy", zapalono go 21 czerwca. W latach 2015-2016 wyremontowana została część kolejowa przeprawy.

W 2014 roku most był piątym najbardziej ruchliwym mostem w Warszawie z wynikiem 11% całościowego ruchu mostowego w mieście, osiągając wynik podobny jak w latach poprzednich. W 2013 roku most był szóstym najbardziej ruchliwym mostem, a liczba pojazdów spadła do około 45 tysięcy (8% udziału), co przełożyło się też na spadek o dwie pozycje – w 2012 roku most był czwartym najbardziej ruchliwym mostem, a ruch na nim wyniósł 51 730 samochodów na dobę. Dla porównania w 2011 roku było to 61 329 aut (12% udziału), w 2009 roku było nieco ponad 60 tysięcy (11% udziału), w 2003 roku 38 tysięcy aut (7,4% – był to wówczas najmniej uczęszczany most), a podobny wynik most uzyskał w 2000 roku.

GaleriaEdytuj

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy

W sieci Wikii

Losuj Wikię