FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy mostu. Zobacz też: Linia średnicowa i Tunel średnicowy.
Most Średnicowy 3
Most Średnicowy

Most Średnicowy

Most Średnicowy – jeden z dwóch warszawskich mostów kolejowych na Wiśle. Zbudowany został w latach 1921-1931 według projektu Aleksandra Pstrokońskiego jako część linii średnicowej, łączącej Dworzec Główny z Dworcem Wschodnim.

HistoriaEdytuj

Most Średnicowy przed II Wojną Światową

Most przed II wojną światową

Srednicowy1

Most Średnicowy

Pierwotnie Most Średnicowy był konstrukcją podwieszoną na łukowatych przęsłach. 13 września 1944 roku most został wysadzony przez wycofujących się z Pragi Niemców. Odbudowano go w latach 1945-49 odwracając jego konstrukcję - torowisko wsparto na łukowatych przęsłach, które stanęły na obniżonych o 5 m filarach. Jednocześnie podczas budowy mostu w nurcie Wisły wzniesiono bliźniacze filary, aby ułatwić dobudowę drugiego pomostu.

Bliźniaczy pomost wybudowano w latach 60. XX wieku, przygotowując linię do obsługi Dworca Centralnego. Obecnie na obu pomostach znajdują się łącznie 4 tory kolejowe: dwa z nich obsługują ruch dalekobieżny, pozostałe 2 są wykorzystywane przez pociągi podmiejskie i SKM.

Remont mostuEdytuj

Od 29 czerwca do 1 września 2013 roku w związku z jej remontem została zamknięta podmiejska część mostu. Z tego powodu pociągi podmiejskie nie kursowały na odcinku Warszawa ŚródmieścieWarszawa Wschodnia, a zmiany komunikacyjne objęły linie S1, S2 i 517. Uzupełniając zawieszone połączenia kolejowe pojawiły się linie S10, S11, S20, 45, 77 oraz 313. Zmiany komunikacyjne przedstawione są na mapie.

Dane techniczneEdytuj

  • długość: 445 m
  • szerokość całkowita: 9 m
  • liczba przęseł: 5

CiekawostkiEdytuj

  • 8 marca 2008 roku na moście zawisł transparent z napisem "Kocham Cię", będący prezentem jednego z warszawiaków na Dzień Kobiet.
  • Pojawiały się pomysły przemalowania mostu na czerwono.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy

W sieci Wikii

Losuj Wikię