FANDOM

Millennium Plaza
adres: Aleje Jerozolimskie 123a
Ochota
Millennium Plaza
Millennium Plaza widziany od strony zachodniej z Alej Jerozolimskich
Całkowita wysokość: 116 m
Wysokość do dachu: 112 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
28
Rozpoczęcie budowy: 1996
Ukończenie budowy: 1999
Projektant: Vahap Toy z zespołem

Millennium Plaza (dawniej: Reform Plaza) – biurowiec położony na Ochocie, w Alejach Jerozolimskich 123, dwunasty pod względem wysokości budynek w Warszawie. Niektórzy uznają go za jeden z najbrzydszych budynków w stolicy, podobnie jak pobliski ORCO Tower. Ze względu na swą stylistykę zewnętrzną nazywany jest przez mieszkańców "toi-toiem" (od producenta przenośnych toalet), porównywany jest także do ogromnych rozmiarów kabiny prysznicowej, czy zbiornika na gaz. W budynku mieści się także filia urzędu pocztowego nr 22 oraz ambasada Meksykańskich Stanów Zjednoczonych.

Nazwa Millennium Plaza wzięła się od obecnego właściciela budynku – banku Millennium. Do 2003 roku biurowiec nosił nazwę Reform Plaza.

Wieżowiec został zaprojektowany i wzniesiony przez kontrowersyjnego tureckiego biznesmena Vahapa Toya – w Polsce zasłynął on przede wszystkim z nigdy nie zrealizowanego projektu zwanego drugim Las Vegas w Białej Podlaskiej. Założył on firmę EPIT Polska Sp. z o.o. z kapitałem polsko-tureckim – wieżowiec Millennium Plaza był jej pierwszą inwestycją. Dziełem tej firmy jest także pobliskie centrum handlowe Blue City. W 2003 roku Vahap Toy został wydalony z Polski, a jego spółka zbankrutowała – wówczas wieżowiec przeszedł w ręce obecnego właściciela. Jego przejęcie planuje przejąć austriacka firma Akron Group, które chce zmodernizować wieżowiec. Półokrągły fronton miałaby przykryć rombowa siatka, a na szczycie powstałby ogród[1]. Do galerii handlowej biurowca zapowiedzieli przeniesienie niektórzy kupcy z KDT.[2][3] Otwarte przez nich Centrum Dobrych Cen rozpoczęło działalność 27 lutego 2010 roku.[4]

Biurowiec liczy 116 metrów wysokości (w tym 4-metrowa antena), ma 31 kondygnacji: 28 nadziemnych i 3 podziemne. Poziomy "-3" i "-2" zajmują garaże, od "-1" do "4" sklepy, a "5" restauracje. Wyżej mieszczą się biura – największą powierzchnię zajmują firmy Bank Millennium, Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost i ABG. Wieżowiec wyposażony jest we wszystkie niezbędne instalacje, co czyni go "inteligentym budynkiem". Wnętrza biurowca pełne są egzotycznych roślin i fontann. Założenia inwestora przewidywały także utworzenie w jego wnętrzu ogromnego akwarium o wysokości kilku pięter, a na dachu – ogrodu oraz lądowiska dla helikopterów. Te zamierzenia nie zostały jednak zrealizowane.

Millennium Plaza jest bardzo dobrze skomunikowany z resztą miasta na pobliskim placu Zawiszy krzyżują się linie tramwajowe i autobusowe (zespół przystankowy Plac Zawiszy), w pobliżu znajduje się stacja kolejowa Warszawa Ochota i stacja WKD o identycznej nazwie. Połączenie z lotniskiem zapewnia linia autobusowa 175.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Zmodernizują najbrzydszy biurowiec stolicy?, gazeta.pl, 20.08.2009
  2. KDT przeniesie się do wieżowca w centrum, gazeta.pl, 20.08.2009
  3. Kupcy z KDT będą handlować w wieżowcu Millennium Plaza, tvnwarszawa.pl, 20.10.2009
  4. Kupcy z KDT zapraszają na zakupy do CDC, gazeta.pl, 25.02.2010

Linki zewnętrzneEdytuj

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanOxford TowerIntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower

W sieci Wikii

Losuj Wikię