FANDOM

8828-Z2

Autobus Solaris Urbino 18 na linii Z-2

Zamieniecka (autobus 123)

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 123

6932-187

Autobus Neoplan N4020td na linii 187

5434-723

Autobus Ikarus 280.37B na linii 723

Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o. w Warszawie – jeden z kilku operatorów linii autobusowych w Warszawie. Spółka powstała w 1 marca 1994 w wyniku podziału Miejskich Zakładów Komunikacyjnych jako zakład budżetowy miasta stołecznego Warszawa. W 2003 została przekształcona w spółkę prawa handlowego Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o.

HistoriaEdytuj

Miejskie Zakłady Autobusowe poza obsługą linii autobusowych objęły też komunikację trolejbusową wraz z zajezdnią „Piaseczno”. W 1994 roku do MZA przybył pierwszy niskowejściowy autobus marki Neoplan (model N4020, tzw. „Dziadek”). W 1995 roku przybył pierwszy Jelcz M121M przeznaczony do obsługi linii 700, zlikwidowano zajezdnie „Pożarowa” i „Piaseczno”. W 1996 roku MZA zakupiły Jelcza M181MB – był pierwszym niskowejściowym przegubowcem w ówczesnej stolicy. W 1997 roku zaczęły napływać niskowejściowe autobusy marki Jelcz oraz Neoplan. W 1999 roku wprowadzono do eksploatacji pierwsze 3 nowoczesne niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 15. W 2002 do 168 Solarisów dołączyło 100 przegubowców marki MAN, zaś w 2005 roku 80 przegubowych Solarisów z klimatyzacją. W 2008 roku przetarg na dostawę 150 niskopodłogowych przegubowych autobusów wygrała firma Solaris. Pierwsze nowe wozy pojawiły się w zajezdniach 11 września.

W 2010 roku Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na dostawę 70 autobusów przegubowych. Jego zwycięzcą okazał się MAN. Dostawę poszerzono o 42 przegubowce marki Solaris. Ówczesna dostawa zapoczątkowała nowy schemat malowania pojazdów w MZA. MAN-y zostały przydzielone zajezdni Stalowa, zaś wszystkie Solarisyzajezdni Ostrobramska. Dostawa zakończyła się pod koniec 2010 roku.

W 2011 roku Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na zakup kolejnych 168 autobusów w tym 4 przegubowców o napędzie hybrydowym. Dostarczenie 36 pojazdów klasy maxi i 112 przegubowców przypadło Solarisowi a 20 pojazdów klasy midi Solbusowi. Pierwsze z nich zaprezentowano 17 listopada 2011 roku na pl. Bankowym. Autobusy rozdzielono pomiędzy zajezdnie Redutową, Ostrobramską i Woronicza. Ostatnie pojazdy przybyły na początku stycznia 2012 roku.

W 2012 roku Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na 105 fabrycznie nowych autobusów. Zwycięzcami tego przetargu został Solaris, Solbus oraz debiutujący w Warszawie Mercedes. Solaris dostarczył 20 autobusów klasy midi, Solbus 25 pojazdów klasy maxi a Mercedes 60 przegubowców. Solarisy i Mercedesy zostały przydzielone zajezdni Kleszczowa, Solbusy zajezdni Woronicza. Dostawy rozpoczęły się jesienią 2012 roku.

W 2013 roku Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły przetarg na 36 autobusów, w tym 20 autobusów klasy midi oraz 16 przegubowców. Zwycięzcami tego przetargu zostali Solaris oraz Solbus. Solbus dostarczył pojazdy klasy MIDI które podzielono pomiędzy zajezdnię Stalową oraz Woronicza, zaś Solaris dostarczył przegubowce które przydzielono zajezdni Stalowa. W tym samym roku MZA ogłosiły jeszcze dwa przetargi. Pierwszy dotyczył dostawy 47 autobusów przegubowych, drugi dostawy 35 autobusów przegubowych napędzanych gazem ziemnym. Zarówno w pierwszym jak i drugim przetargu wygrała firma Solbus. Natomiast 20 listopada z eksploatacji wycofano wszystkie autobusy marki Ikarus, Jelcze 120MM/1 oraz Jelcze M181M, był to również ostatni dzień funkcjonowania zajezdni „Redutowa” przed planowaną modernizacją.

W 2014 roku MZA rozpisało dwa przetargi na dostawy autobusów. Pierwszy rozpisano w lutym. Dotyczył on dostawy dziesięciu 12-metrowych autobusów elektrycznych, które docelowo mają garażować w zajezdni „Woronicza” – wybrano pojazdy chińskiej firmy BYD, jednak Solaris złożył odwołanie, które zostało uznane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Umowę na dostarczenie tych pojazdów podpisano dopiero w grudniu. Dostawy rozpoczną się w połowie 2015 roku. Drugi przetarg rozpisany w maju dotyczył zakupu 25 autobusów przegubowych, którego zwycięzcą ponownie okazał się Solaris. Dostawa rozpoczęła się na początku grudnia. Wszystkie pojazdy przydzielono zajezdni „Stalowa”. Są to pierwsze tego typu pojazdy wyposażone w silniki z normą spalin Euro 6. W okresie od stycznia do kwietnia 2014 roku do Warszawy docierały dostawy 47 przegubowych autobusów Solbus SM18 z Solca Kujawskiego, komplet przegubowych Solbusów stacjonuje na zajezdni „Kleszczowa”. Miejskie Zakłady Autobusowe ogłosiły również, że już 90% ich autobusów wyposażonych jest w automaty biletowe.

W styczniu 2015 roku MZA rozpisało przetarg na dostawę 80 autobusów, z czego 20 to autobusy 12-metrowe a pozostałe 60 to 18-metrowe przegubowce – cały przetarg wygrała firma Solaris, a umowę podpisano w maju. W tym roku wycofano z eksploatacji liniowej ostatnie autobusy marki Neoplan, przy czym jeden z nich (nr boczny 6960) zachowano jako zabytek. W końcowym okresie stycznia do stolicy zaczęły przybywać autobusy przegubowe Solbus SM18 LNG – pierwsze pojazdy we flocie MZA, które są napędzane gazem. Dostawy zakończyły się w lutym. Wszystkie gazowe Solbusy (35 sztuk) trafiły na zajezdnię Ostrobramska. W połowie czerwca do Warszawy zaczęły przybywać pierwsze Solarisy Urbino 12 electric.

Spartańska zawrotka autobusowa z p-tem ładowania elektryków

Punkt ładowania autobusów elektrycznych na pętli Spartańska

W czerwcu 2016 roku MZA ogłosiły przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych o długości 12 m każdy. Wśród wymagań było wyposażenie autobusów w pantografy umożliwiające doładowywanie baterii na trasie podczas postoju pod punktem zasilania, oprócz gniazd umożliwiających przewodowe ładowanie na terenie zajezdni. Wynik przetargu został ogłoszony 21 września – zwycięzcą zostało konsorcjum Ursus. Wynik przetargu został oprotestowany przez drugiego z uczestników przetargu, Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła protest i 17 października odrzuciła protest, co dało zielone światło dla podpisania kontraktu, dostawca będzie miał 245 dni (ok. 8 miesięcy) na realizację kontraktu. MZA zamierzają również ustawić na ulicach Warszawy 19 punktów zasilania (pierwszy stanie na pętli Spartańska, gdzie krańcuje linia 222, obsługiwana przez autobusy elektryczne) oraz wyposażyć w kompatybilne pantografy pozostałe posiadane elektrobusy.

MZA planują kolejne zakupy elektrobusów, do 2020 roku zamierzają posiadać w sumie co najmniej 126 pojazdów elektrycznych, które będą stacjonować w zajezdniach Redutowa i Woronicza.

TaborEdytuj

Obecnie tabor MZA składa się z następujących marek autobusów:

  • Jelcz
    • Jelcz M121M – 17 sztuk
    • Jelcz M121I/4 – 53 sztuki
  • MAN
    • MAN NM223.3 – 7 sztuk
    • MAN NG313 – 81 sztuk
    • MAN NG313 Lion's City G – 3 sztuki
    • MAN NG363 Lion's City G – 70 sztuk
  • Mercedes
    • Mercedes Conecto G – 60 sztuk
  • Solaris
    • Solaris Urbino 10 – 36 sztuk
    • Solaris Urbino 12 – 176 sztuk
    • Solaris Urbino 15 - 139 sztuk
    • Solaris Urbino 18 – 595 sztuk
    • Solaris Urbino 18 Hybrid – 4 sztuki
    • Solaris Urbino 12 Electric - 10 sztuk
  • Solbus
    • Solbus Solcity 10 – 40 sztuk
    • Solbus Solcity 12 – 25 sztuk
    • Solbus Solcity 18 – 47 sztuk
    • Solbus Solcity 18 LNG – 35 sztuk

ZajezdnieEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię