FANDOM

Smieciarka mpo

"Śmieciarka" MPO

Gwarków (nr 9, śmieciarka)

"Śmieciarka" MPO

Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o. – miejska spółka zajmująca się zagospodarowaniem odpadów komunalnych i surowców wtórnych. Jej siedziba mieści się przy ul. Obozowej 43 na Woli.

HistoriaEdytuj

Za datę powstania MPO uznaje się 1 lipca 1927 r., kiedy to Magistrat Warszawy powołał do życia Zakład Oczyszczania Miasta. Było to pierwsze samodzielne przedsiębiorstwo zajmujące się utrzymaniem czystości i zagospodarowaniem odpadów. Do jego obowiązków należało m. in.: oczyszczanie ulic z błota i śniegu, usuwanie i utylizacja odpadów komunalnych, wywożenie fekaliów z nieskanalizowanych kamienic oraz budowa i prowadzenie szaletów publicznych. W 1929 roku zakład zatrudniał ok. 2000 ludzi, posiadał 64 samochody i 160 koni. 10 lat później pracowało w nim 1500 ludzi, z czego 900 przy oczyszczaniu miasta, przedsiębiorstwo dysponowało 70 samochodami ciężarowymi oraz 42 specjalistycznymi (śmieciarki, polewaczki, wozy asenizacyjne).

II wojna światowa przyniosła przedsiębiorstwu dodatkowe obowiązki, takie jak odgruzowywanie, usuwanie niewypałów, czy transport zabitych i rannych. W zakładach powstał ośrodek pracy konspiracyjnej, gdzie ukryto m. in. ponad 100 tys. litrów benzyny, wykorzystanej później w czasie walk powstania warszawskiego.

W 1951 roku zakład, będąc nadal jedyną w Warszawie spółką świadczącą kompleksowe usługi związane z utrzymaniem czystości i zagospodarowaniem odpadów, zmienił nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania. Lata 70. XX wieku to dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Powstał wtedy Program Poprawy Usług i Rozwoju Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, w ramach którego powstało pięć specjalistycznych Dzielnicowych Zakładów Oczyszczania: w Śródmieściu, na Mokotowie, Woli, Pradze Północ i Południe. Każdy był odpowiedzialny za czystość obsługiwanego rejonu. W następnej dekadzie powołano dwa kolejne zakłady: na Żoliborzu i Ochocie. Wszystkie oddziały zapewniały pełną obsługę porządkową miasta zarówno w zakresie zagospodarowania odpadów, jak i całorocznego oczyszczania ulic, placów i chodników.

MPO ma w planach budowę nowej placówki w Rakowie, w 2012 roku zlikwidowana została zaś baza na Polu Mokotowskim.

WspółczesnośćEdytuj

Dziś MPO jest liderem w branży oczyszczania na stołecznym rynku – z jego usług korzysta połowa mieszkańców miasta. Przedsiębiorstwo dysponuje 92 wozami, tzw. "śmieciarkami". Spółka posiada także Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2000 oraz Systemu Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001:2004. Obejmuje on odbiór i zagospodarowanie odpadów, letnie i zimowe oczyszczanie ciągów komunikacyjnych, prowadzenie prac porządkowych i badania techniczne pojazdów.

W 2012 roku zapowiedziano połączenie zakładu z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w jeden duży holding, ostatecznie jednak tego planu nie wcielono w życie.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię