Fandom

Warszawikia

Miejski System Informacji

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Dolna (tablica MSI).JPG

Tabliczka z nazwą ulicy oraz jej historią i pochodzeniem nazwy

Miejski System Informacji - system lokalnego oznakowania miasta stołecznego Warszawy.

Tablice informacyjne MSI są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Warszawy. Powszechnie uważa się, że dzięki nim stolica jest obecnie najlepiej oznakowanym miastem w Polsce i wyróżnia się także wśród miast świata.

MSI został zaprojektowany przez Towarzystwo Projektowe: Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, Michał Stefanowski (we współpracy z Martą Kusztrą, Konradem Majkowskim i Albertem Salamonem) w latach 1996-1998, a zrealizowany w latach 1997-2002.

Elementy oznakowaniaEdytuj

Tablica MSI ulica Janka Bytnara Rudego.JPG

Tablice naścienne: ulicowa i adresowa

Żołnierzy Wyklętych (tablica z nazwą ulicy).JPG

Tablica na skrzyżowaniu ulic

Słupek MSI z informacją kierunkującą dla pieszych al. Niepodległości róg Batorego.JPG

Słupek z informacją kierunkującą dla pieszych

Ulica Pileckiego (tablica MSI).jpg

Tablica MSI z biografią patrona

Okopowa (drogowskaz MSI).JPG

Drogowskaz MSI dla kierowców

MSI to system oznakowania lokalnego Warszawy, przedstawionego głównie na charakterystycznych, niebiesko-czerwonych tablicach i tabliczkach. Od niedawna systemem opiekuje się Zarząd Dróg Miejskich.

W skład systemu wchodzą:

  • blaszane tablice z nazwami ulic;
  • blaszane tablice z numerami budynków;
  • blaszane tablice z granicami dzielnic;
  • duże, blaszane tablice wskazujące drogę do dzielnic, ulic i innych punktów Warszawy;
  • słupki, na których mogą znajdować się:
    • strzałki wskazujące drogę m.in. do najbliższej toalety, telefonu, poczty itp.;
    • tabliczki wskazujące kierunek do urzędów, zabytków, ambasad itp.;
    • tabliczki z nazwami ulic;
  • szklane tablice z informacjami dotyczącymi patronów ulic, placów i skwerów lub z pochodzeniem ich nazw;
  • duże, podświetlane tablice informacyjne z planami, mapami i informacjami dotyczącymi dzielnic, osiedli, ulic i traktów.

Miejski System Informacji znacznie ułatwia poruszanie się po mieście zarówno mieszkańcom jak i przyjezdnym. Mieszkańcom najbardziej przydaje się oznakowanie numerów budynków wraz z kierunkiem numerowania, albo z przedziałem numeracji na pewnym odcinku ulicy. Turyści natomiast korzystają głównie z podświetlanych planów oraz opisów dzielnic, miejsc, patronów itp.

W 2014 roku wprowadzony został nowy typ tablic z krótkimi opisami historycznymi oraz dawnymi zdjęciami i rysunkami otoczenia, w którym ustawiona została tablica.

Stare MiastoEdytuj

Najbardziej charakterystycznym dla MSI obszarem jest Stare Miasto i Trakt Królewski. Oba te obszary oznakowane są jeszcze bardziej szczegółowo. Ponadto charakterystyczny kolor niebieski zastąpiono tu brązowym, a krój pisma Humanist 777 Condensed zastąpiono fontem Optima. Tak więc jedynie na tych obszarach wszystkie tablice MSI są brązowo-czerwone.

Błędy i niedociągnięciaEdytuj

Sprawna w Grodzisku.jpg

Błędna nazwa rejonu MSI na tabliczce: ulica Sprawna znajduje się w rejonie Nowodworów, a została przyporządkowana do odległego o kilka kilometrów Grodziska

Mimo tak dobrego i szczegółowego oznakowania Miejski System Informacji nie ustrzegł się błędów. Dotyczą one głównie nazw osiedli.

  1. Na przedmieściach nagminne jest pomijanie niektórych osiedli i włączanie ich w obszar innych osiedli. Na przykład na Białołęce między ul. Modlińską a Wisłą jest 10 osiedli, jednak według MSI są tylko 3. W granice Nowodworów włączono poza samymi Nowodworami także osiedla: Winnica, Kępa Tarchomińska, Buków, Buchnik i część Anecina.
  2. Pewna nieścisłość jest też w przypadku osiedli, których nazwa pokrywa się z nazwą dzielnicy. Wtedy na tablicach nie jest umieszczona prawdziwa nazwa osiedla, lecz (aby nie mylić z dzielnicą) nazwa z przymiotnikiem, głównie stary i stara. Tak więc osiedle Mokotów w dzielnicy Mokotów oznakowane jest w MSI jako Stary Mokotów.
  3. Kolejna nieścisłość dotyczy osiedli leżących na terenie więcej niż jednej dzielnicy. MSI nie przewiduje istnienia osiedla, które znajduje się w granicach dwóch dzielnic. Przykładem jest Muranów, który znajduje się w dzielnicy Śródmieście i Wola. Wg MSI Muranów istnieje wyłącznie w dzielnicy Śródmieście, a część leżąca na Woli uzyskała nową nazwę - Nowolipki.
  4. Kolejnym niedociągnięciem jest umowne ustalanie granic między osiedlami. Prawie zawsze wg MSI granicami osiedli są ulice, w rzeczywistości jednak często jest zupełnie inaczej.
  5. Błędy po praskiej stronie Warszawy, gdzie duża część Grochowa jest oznaczona jako Gocławek.
  6. Błędy w południowo-wschodniej części Służewca, mylnie oznaczonego jako Służew.
  7. Błędy na tablicach z nazwami ulic. Przykładowo: Zygmuta (zamiast Zygmunta) Glogera, Małrycego (zamiast Maurycego) Mochnackiego, Julisza (zamiast Juliusza) Słowackiego, Wadysława (zamiast Władysława) Smoleńskiego, rondo Stefana Stażyńskiego (zamiast Starzyńskiego), błąd w nazwie osiedla - ulica Marynin zamiast na osiedlu Górce znalazła się na osiedlu Ulica (Ulica Marynin/Ulica), Tadeusza Boja-Żeleńskiego (zamiast Boya-Żeleńskiego).

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię