FANDOM

Powązkowska (kamień pamiątkowy 2)

Widok miejsca pamięci (2013)

Powązkowska (kamień pamiątkowy)

Widok miejsca pamięci (2009)

Miejsce pamięci na Powązkowskiej – zespół pamiątkowych kamieni z umieszczonymi nazwiskami osób rozstrzelanych w tym miejscu przez hitlerowców 1 sierpnia 1944 roku. Miejsce to znajduje się wzdłuż zachodniej części ul. Powązkowskiej, po południowej stronie ulicy przy ogrodzeniu.

Już pierwszego dnia powstania warszawskiego, 1 sierpnia, powstańcy ze zgrupowania "Żyrafa" przystąpili do ataku na Fort Bema, który jednak okazał się niepowodzeniem. Po odparciu szturmu Niemcy przystąpili do kontrofensywy i wkroczyli do Powązek. Wieczorem, około godziny 18, otoczyli kamienicę przy Powązkowskiej 41 i wprowadzili stamtąd siłą wszystkich mieszkańców i rozdzielili, a mężczyzn skierowali w stronę fortu. Wkrótce potem dwudziestu trzem mężczyznom oznajmiono, że z ich domu zaatakowano niemieckich żołnierzy i zostaną za to rozstrzelani. Egzekucji dokonano około godziny 22:30. Dwóch więźniów, Władysław Bombel i Stefan Mielczarek, przeżyło. Upamiętniający ich krzyż ustawiono w tym miejscu w 1960 roku, zaś około 2012 roku ustawiono nowy pomnik bliżej ulicy.

Umieszczona na pomniku tablica wymienia dwadzieścia dwie ofiary tej egzekucji wraz z wiekiem – podobna lista znajdowała się wcześniej na metalowym krzyżu bliżej ogrodzenia, nie była jednak uporządkowana alfabetycznie i nie było na niej jednego nazwiska – Mariana Ściechowskiego. Według obecnego pomnika ofiarami byli:

  • Barański Kazimierz, lat 25
  • Bolowiecki Witold, lat 56
  • Cek Bernard, lat 56
  • Chryniewicz Antoni, lat 23
  • Cupryjak Jan, lat 22
  • Czajka Wacław, lat 24
  • Dutkiewicz Eugeniusz, lat 33
  • Dutkiewicz Jan, lat 36
  • Gers Jerzy, lat 19
  • Jankowski Marian, lat 43
  • Kamiński Leonard, lat 53
  • Łazowski Aleksander, lat 38
  • Łepkowski Józef, lat 39
  • Majewski Marek, lat 35
  • Michniewicz Eugeniusz, lat 21
  • Piotrowski Stanisław, lat 27
  • Pomianowski Stanisław, lat 64
  • Ptaszyński Stanisław, lat 24
  • Rybacki Antoni, lat 65
  • Sejpelt Eugeniusz, lat 46
  • Ściechowski Marian, lat 43
  • Ziętek Wacław, lat 39[1]

PrzypisyEdytuj

  1. Nazwisko to podane jest na pomniku z błędem - poprawna wersja nazwiska to Ziątek. Obecnie jest ono poprawiane w archiwach Muzeum Powstania Warszawskiego.

W sieci Wikii

Losuj Wikię