Fandom

Warszawikia

Mieczysław Fogg

5337 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Share

Mieczysław Fogg, a tak naprawdę Mieczysław Fogiel (ur. 30 maja 1901 roku w Warszawie, zm. 3 września 1990 tamże) – polski piosenkarz śpiewający barytonem lirycznym, którego kariera artystyczna rozpoczęła się w okresie międzywojennym i trwała przez kilka dziesięcioleci po zakończeniu II wojny światowej. Jego najbardziej znane utwory to: Tango milonga To ostatnia niedziela, Jesienne róże, Pierwszy siwy włos oraz Mały biały domek.

Biografia Edytuj

Mieczysław Fogiel urodził się w Warszawie 30 maja 1901. Jego matka prowadziła sklep w domu na rogu ulicy Długiej i Freta. Ojciec był kolejarzem i chciał, aby syn został inżynierem budującym szlaki kolejowe. Jako chłopiec Mieczysław, śpiewał w chórze w kościele Świętej Anny na Krakowskim Przedmieściu. Tam usłyszał go Ludwik Sempoliński i skierował na naukę śpiewu do profesora Jan Łysakowski|Jana Łysakowskiego na Wydziale Wokalistyki Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina.

Po maturze i służbie wojskowej Fogg rozpoczął w 1921 roku pracę w Warszawskiej Dyrekcji PKP jako kasjer, gdzie pracował do 1935 roku. Kontynuował kształcenie muzyczne. Kształcił głos pod kierunkiem Eugeniusza Mossakowskiego, Wacława Brzezińskiego, Ignacego Dygasa, Stefana Beliny-Skupiewskiego, Adama Didura i Stanisława Kopfa.

Mieczysława Fogg zadebiutował jako piosenkarz w 1928 roku w Chórze Dana (wtedy pod hiszpańską nazwą Coro Argentino V) na scenie warszawskiego teatrzyku Qui Pro Quo. Ze sceną tą związany był do 1931 roku, potem kolejno z teatrami i rewiami Banda, Rex, Polonia, Cyrulik Warszawski, Wielka Rewia, Małe Qui Pro Quo i Tip Top. Od 1932 roku, Chór Dana koncertował za granicą, m.in. w |Niemczech, Estonii, na Łotwie, w ZSRR, Finlandii, Norwegia, Szwecji, Austrii, we Włoszech i w USA, gdzie wystąpił w 31 stanach. Fogg był pierwszym Polakiem, który wystąpił za granicą w telewizji. Dla firmy fonograficznej Odeon nagrywał 30-50 piosenek rocznie. Towarzyszył w koncertach i nagraniach sławnym polskim artystom kabaretowym, m.in.: Hance Ordonównie, Adolfowi Dymszy. Fogg ustanowił przedwojenny rekord płytowy: ponad 100 tysięcy sprzedanych egzemplarzy To ostatnia niedziela.

Po odejściu z Chóru Dana zadebiutował jako solista, zwyciężając w ogólnopolskim plebiscycie słuchaczy Polskiego Radia. Występował z własnymi recitalami oraz w programach kabaretowych.

Lata okupacji niemieckiej spędził w Warszawie. Występował (za zgodą władz Podziemnej Polski) w kawiarniach dostępnych polskiej publiczności, m.in. w Swann, U Aktorek, Cafe Bodo i Lucyna. Mieczysław Fogg brał udział w powstaniu warszawskim, jako starszy strzelec I Batalionu Szturmowego Odwet. Śpiewając w schronach, szpitalach polowych i na barykadach dał ponad 100 koncertów, przez co zyskał tytuł barda powstania warszawskiego. Za udział w powstaniu otrzymał wysokie odznaczenie – Krzyż Zasługi z Mieczami oraz Krzyż Walecznych.

Po wojnie Fogg osiadł we wsi Złotokłos koło Tarczyna, lecz już 18 stycznia 1945 roku wrócił do Warszawy. W latach 1945-1946 prowadził przy ulicy Marszałkowskiej 119 własną kawiarnię artystyczną Cafe Fogg i w latach 1946-1951 roku kierował wytwórnią płyt gramofonowych Fogg Records.

Po wojnie wylansował m.in piosenki Piosenka o mojej Warszawie oraz 'W kalendarzu jest taki dzień. Łącznie w repertuarze Mieczysław Fogg miał ponad 3000 piosenek.

Od 1946 roku występował w programach estradowych i z własnymi recitalami, w których towarzyszyły mu m.in. żeńskie zespoły. W 1958 roku zwyciężył po raz drugi w plebiscycie Polskiego Radia na najpopularniejszego piosenkarza roku. Śpiewał na estradzie przez ponad 60 lat, po śmierci Maurice'a Chevaliera w 1972 roku, był najstarszym występującym piosenkarzem świata.

W trwającej ponad sześćdziesiąt lat karierze wystąpił na blisko szesnastu tysiącach koncertów. Śpiewał w dwudziestu pięciu krajach Europy oraz w Brazylii, Izraelu, na Cejlonie, w ośrodkach polonijnych Nowej Zelandii, Australii i wielokrotnie w USA i Kanadzie. Mieczysław Fogg był również kibicem jednego z najstarszych polskich klubów – Cracovii.

Jubileusz 60-lecia urodzin obchodził programem Z piosenką przez świat. Do końca żywotny i popularny, występował w latach siedemdziesiątych z żeńskim zespołem muzycznym Baby Jagi, który towarzyszył mu w cyklu programów Foggorama z okazji 50-lecia pracy artystycznej. Koncert jubileuszowy z okazji 80-lecia urodzin i 55 lat pracy artystycznej Poletko pana Fogga odbył się 30 maja 1981 roku.

Mieczysław Fogg dał 16 tysięcy koncertów, nagrał kilkanaście płyt o łącznym nakładzie 25 milionów egzemplarzy. Był pierwszym polskim artystą, który po wojnie wyjechał na tournee do Stanów Zjednoczonych. Śpiewał dla Polonii na wszystkich kontynentach.

Nagrania i nagrody Edytuj

Tablica upamietniająca Mieczysława Fogga Koszykowa 59.JPG

Tablica na kamienicy przy Koszykowej 69

W okresie międzywojennym nagrywał z Chórem Dana i solo dla wytwórni płytowych Odeon, Syrena Record, Syrena-Electro i Parlophone. Po wojnie jego głos uwieczniano na płytach w kraju i za granicą, m.in. w Anglii, USA i Australii. Płyty z jego nagraniami osiągnęły nakład ponad dwudziestu pięciu milionów egzemplarzy. Dokonał także licznych nagrań dla archiwum PR. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, licznych odznaczeń państwowych i wojskowych. Otrzymał honorowe obywatelstwa, miedzy innymi miasta Chicago. W 1972 roku otrzymał tytułu najpopularniejszego piosenkarza Polski miasta Chicago. Zdobył 8 miejsce w plebiscycie Gazety Wyborczej na warszawiaka XX wieku. Zgromadził setki nagród i wyróżnień, Polskie Nagrania przyznały mu honorową Złotą Płytę za całokształt działalności artystycznej (1970). Wódz indiańskiego szczepu Tuscarora zawarł z nim przymierze krwi, nadając mu imię Śpiewający Biały Orzeł. Otrzymał tytuł i nagrodę Homo Varsoviensis, przyznawaną zasłużonym warszawiakom (1977), nadano mu honorowe obywatelstwa kilku miast. Za uratowanie w czasie wojny całej rodziny Iwo Wesby’ego, szefa orkiestry z kabaretu Qui pro quo, rząd Izraela uhonorował go tytułem Sprawiedliwy wśród narodów Świata.

W 1986 roku z okazji 85 urodzin i 60-lecia pracy artystycznej został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Mieczysław Fogg jest pochowany na Cmentarzu Bródnowskim leżącym w dzielnicy Targówek. Dnia 7 października 2010 roku na kamienicy przy Koszykowej 69 odsłonięto poświęconą mu tablicę pamiątkową.

Filmografia Edytuj

W okresie międzywojennym wraz z Chórem Dana wystąpił w filmach:

  • Parada Warszawy
  • Panienka z poste restante
  • Dziesięciu z Pawiaka
  • Pałac na kółkach
  • Straszna noc
  • Rok 1914
  • Dzieje grzechu
  • Ułani, ułani, chłopcy malowani
  • Niebezpieczny romans
  • Wacuś
  • Dodek na froncie

Po wojnie, w jednym z odcinków serialu telewizyjnego Dom, zagrał siebie – gospodarza kawiarni Cafe Fogg.

Fogg jest bohaterem biograficznego filmu Sentymentalny pan oraz wspomnieniowego programu telewizyjnego Na przekór modom, czyli M. Fogg i jego piosenki.

Inne informacje Edytuj

  • Pamiętnik Mieczysława Fogga nosi tytuł Od palanta do belcanta (pod redakcją Zbigniewa K. Rogowskiego).
  • W 2006 warszawski zespół Cinq G wydał płytę zawierającą covery piosenek Fogga, utrzymane w stylistyce muzyki ragga pt. Fogga Ragga.

Linki zewnętrzne Edytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię