FANDOM

Marywilska 44 (CH/CHT Marywilska 44) - początkowo centrum hal targowych, obecnie raczej określane jest mianem centrum handlowego. Usytuowane jest w dzielnicy Białołęka na osiedlu Marcelin (obszar MSI Żerań) przy ul. Kupieckiej na działce wydzierżawionej od m.st. Warszawy na okres 25 lat.

Obecnie na 65 000 m² powierzchni znajduje się 1 400 sklepów i punktów usługowych, a obok centrum znajduje się 4 500 miejsc parkingowych. Na terenie centrum działa również agencja pocztowa Poczty Polskiej. Centrum otwarte jest codziennie w godzinach 4-19, a bezpośredni dojazd zapewniają linie autobusowe 126, 326 i N64.

HistoriaEdytuj

Budynek powstał jako nowe miejsce handlu dla sprzedawców z Jarmarku Europa mieszczącego się na dawnym Stadionu Dziesięciolecia, który to miał zostać przeznaczony pod budowę Stadionu Narodowego - w związku z nią kupcy do końca września 2007 roku musieli opuścić koronę stadionu.

Początkowo planowano, aby nową halę targową zbudować przy ul. Radzymińskiej w rejonie ul. Bystrej przy centrum handlowym M1 na 27-hektarowej działce należącej do Skarbu Państwa[1] - taka propozycja padła w 2007 roku ze strony ówczesnego wojewody mazowieckiego Jacka Sasina i minister sportu Elżbiety Jakubiak. Głosy pośród kupców były podzielone - kupcy zrzeszeni w stowarzyszeniu "Stadion" popierali budowę w tamtej lokalizacji, natomiast ci zrzeszeni w stowarzyszeniu Kupiec Warszawski i Polskim Klubie Gospodarczym woleli 40-hektarową działkę przy ul. Marywilskiej[2], na której wówczas znajdowały się zabudowania dawnej Fabryki Elementów Betoniarskich "Faelbet" zajmowane przez spółki zajmujące się gospodarką odpadami. Przeciwko lokalizacji na Targówku zaczęli ostro protestować mieszkańcy dzielnicy[3], z kolei gdy mieszkańcom zaczęły przychylać się władze, protesty zaczęli kupcy, którzy grozili nawet zablokowaniem budowy Stadionu Narodowego[4].

Ostatecznie wybrana została lokalizacja na Żeraniu. Wyburzanie fabryki na działce ruszyło w lipcu 2008 roku[5], jednak budowie hali zaczęli wtedy sprzeciwiać się mieszkańcy[6], którzy zebrali przeciwko budowie 2,6 tysiąca podpisów, domagając się najpierw poszerzenia ul. Marywilskiej i Płochocińskiej przewidując paraliż komunikacyjny. Wiceprezydent miasta Andrzej Jakubiak argumentował, że do hali klienci przyjeżdżać będą raczej komunikacją miejską, a w celi obsługi hali zostaną uruchomione dwie nowe linie autobusowe.

W listopadzie 2008 roku miasto ustaliło warunki konkursu na dzierżawę terenu, w grudniu rozpisano przetarg[7]. W styczniu 2009 roku otwarto koperty, a w kwietniu ze spółką Kupiec Warszawski, która zgłosiła się jako jedyna do przetargu, podpisano umowę na dzierżawę na 25 lat[8].

Budowa centrum ruszyła styczniu 2010 roku[9], a otwarcie miało miejsce dziewięć miesięcy później, 4 września[10]. Inwestycja trwała 9 miesięcy i kosztowała ponad 100 mln złotych. Z dniem otwarcia uruchomiono miejską linię autobusową 426 dowożącą do pętli Kupiecka przy hali z pętli Żerań FSO, uruchomiono również podjazdy pod centrum linii 126, a zarządca terenu uruchomił prywatne linie dowozowe Kupiecbus.

W czerwcu 2014 roku ruszyła rozbudowa centrum o kolejne 2 tysiące m² powierzchni, w tym lokale usługowo-handlowe, część administracyjną i patio. 2 marca 2015 roku otwarto rozbudowany obiekt. W przyszłości planowane jest zbudowanie w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Handlowego Marywilska 44 o powierzchni 15 000 m²[11][12].

CiekawostkiEdytuj

KomunikacjaEdytuj

Do centrum można dostać się wszystkimi liniami zatrzymującymi się w zespole Płytowa, ponadto bezpośrednio pod centrum (zespół Kupiecka) podjeżdża większość kursów linii 126, w międzyszczycie linia 326 i jeden kurs dziennie linii N64. Ponadto niedaleko znajduje się przystanek kolejowy Warszawa Żerań.

GaleriaEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Z Jarmarku Europa do nowych hal i stoisk, Rzeczpospolita, 20.10.2007
  2. Kupcy ze "Stadionu" chcą rozpoczęcia budowy centrum handlowo- rekreacyjnego, Gazeta.pl, 26.03.2008
  3. Bunt Targówka: Nie chcemy Jarmarku Europa, Gazeta Stołeczna, 5.10.2007
  4. Kupcy grożą blokadą Euro, Rzeczpospolita, 09.02.2008
  5. Znika fabryka, będzie handel, Gazeta Stołeczna, 02.07.2008
  6. Mieszkańcy Białołęki nie chcą kupców ze stadionu, Gazeta Stołeczna, 08.12.2008
  7. Kupcy z b. Stadionu X-lecia przeniosą się na Marywilską, Wprost, 05.02.2009
  8. Kupcy przeniosą się na Marywilską, Gazeta Stołeczna, 17.04.2009
  9. Kupcy zaczną budowę, Życie Warszawy, 6.01.2010
  10. Ruszają wielkie zakupy na Białołęce, SE.pl, 03.09.2010
  11. Startuje rozbudowa Centrum Handlowego Marywilska 44, Propertynews.pl 12.06.2014
  12. Marywilska 44 otwiera nową część warszawskiego obiektu, Eurobuild, 02.03.2015