FANDOM

Marta Lipińska (ur. 14 maja 1940r. w Borysławiu (ob. Ukraina)) - polska aktorka teatralna, radiowa, filmowa i telewizyjna. Aktorka Teatru Współczesnego.

Marta Lipińska ukończyła I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie, a w 1962 roku Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Warszawie, po czym dostała angaż w Teatrze Współczesnym w Warszawie, debiutowała w spektaklu Trzy siostry Czechowa w reżyserii Erwina Axera. Występowała także na scenie Teatru Scena Prezentacje (1991-1993).

Zagrała niezliczoną ilość ról filmowych i teatralnych, na dużym ekranie mogliśmy zobaczyć ją min. w filmach: Ogłoszenie matrymonialne, Nad Niemnem, Nigdy w Życiu, czy Ja wam pokażę!. Prawdziwym fenomenem było słuchowisko Programu II Polskiego Radia pt. Matysiakowie, gdzie od grudnia 1956 użyczała głosu Madzi Gruszczyńskiej. W Pr. III PR występowała także jako przekomiczna Eliza, naiwna i beznadziejnie zakochana w Sułku (w tej roli Krzysztof Kowalewski) w słuchowisku Jacka Janczarskiego pt. Kocham pana, panie Sułku (1973-2002).

Jej mężem od 1968 roku jest aktor i reżyser teatralny Maciej Englert.

W sieci Wikii

Losuj Wikię