FANDOM

Bpdus

Biskup Marian Duś

Biskup Marian Duś (ur. 25 czerwca 1938 roku w Róży) - biskup pomocniczy Archidiecezji Warszawskiej w latach 1983-2013, ma duże zasługi przy wznoszeniu na terenie archidiecezji licznych kościołów.

Urodził się 25 czerwca 1938 r. w Róży, w Diecezji Tarnowskiej. Na kapłana został wyświęcony 6 czerwca 1968 r. przez kard. Stefana Wyszyńskiego. Przez pierwsze lata kapłaństwa pracował jako wikariusz w Grójcu, a następnie po studiach, zakończonych doktoratem z filozofii w zakresie nauk społecznych, pełnił funkcję prefekta w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Warszawie i wykładowcy socjologii, a później proboszcza w Pyrach i dziekana dekanatu piaseczyńskiego.

Biskup warszawskiEdytuj

Dnia 21 grudnia 1985 roku został ustanowiony biskupem tytularnym Thenae i jednocześnie biskupem pomocniczym Archidiecezji Warszawskiej. Sakrę biskupią przyjął w uroczystość Objawienia Pańskiego - 6 stycznia 1986 r. - z rąk Prymasa Glempa, przy udziale bp. Władysława Miziołka i bp. Kazimierza Romaniuka. Ksiądz Prymas ustanowił go wikariuszem generalnym i powierzył mu opiekę nad Wydziałem Budowy Kościołów i Spraw Sakramentalnych. Bp Duś został także przewodniczącym Wydziału Duszpasterstwa. W sposób szczególny skupił się na duszpasterstwie młodzieży, służby liturgicznej, ruchów młodzieżowych i życiu duchowym kapłanów, co zaowocowało m.in. zorganizowaniem tzw. dni skupienia kapłanów oraz przygotowaniem formacji permanentnej duchowieństwa.

Pełnione funkcjeEdytuj

W 1980 r., jeszcze jako proboszcz, został wybrany do Rady Kapłańskiej i pełnił funkcję jej sekretarza. Po otrzymaniu sakry został zastępcą przewodniczącego tej rady. Brał także udział w pracach Rady Duszpasterskiej, a od 1992 r. jest członkiem Rady ds. Ekonomicznych. Był członkiem Komisji Głównej IV Synodu Archidiecezji Warszawskiej, pełniąc jednocześnie funkcję przewodniczącego sekretariatu.

Aktualnie kieruje Wydziałem Administracji Ogólnej i Personalnej, Wydziałem Spraw Zakonnych i Wydziałem Budowy Kościołów. Pełni też funkcję prezesa Zarządu Fundacji Budowy Świątyni Opatrzności Bożej. Ma duże zasługi przy wznoszeniu na terenie archidiecezji kościołów i innych obiektów parafialnych. Był też odpowiedzialny za remont i rozbudowę siedziby kurii. Jest także delegatem Księdza Prymasa do kontaktów z władzami państwowymi i samorządowymi. Od 1995 r. jest Krajowym Duszpasterzem Policji. Pełni także inne funkcje w Konferencji Episkopatu Polski.

Dzięki bogatemu doświadczeniu, zarówno w dziedzinie duszpasterskiej, jak i administracyjnej, cieszy się dużym zaufaniem zarówno Księdza Prymasa, jak i kapłanów Archidiecezji Warszawskiej, zawsze chętnie służy pomocą i dobrą radą. Praca na różnych stanowiskach, wielość wypełnianych funkcji i bogactwo kontaktów sprawiają, że posługa bp. Dusia jako biskupa pomocniczego wpisuje się na trwałe w dzieje ostatnich 25 lat Archidiecezji Warszawskiej.

W 2013 roku przeszedł na emeryturę.

W sieci Wikii

Losuj Wikię