Fandom

Warszawikia

Marek Borowski

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
120px-Borowski.jpg

Marek Borowski (ur. 4 stycznia 1946 w Warszawie) – polityk lewicowy, dawny minister finansów, poseł, senator.

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa) w specjalizacji międzynarodowe stosunki gospodarcze. W 1967 roku wstąpił do PZPR, jego szeregi opuścił rok później w marcu zaangażowawszy się w protesty społeczne. W 1975 roku powrócił do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.

W 1982 mianowany dyrektorem departamentu ekonomicznego w ministerstwie rynku wewnętrznego, po upadku komunizmu w 1989 roku zostaje wiceministrem rynku wewnętrznego w rządzie Tadeusza Mazowieckiego. W 1991 roku zostaje wybrany posłem, a rok później wstępuje do Sojuszu Lewicy Demokratycznej. W 2001 roku zostaje marszałkiem Sejmu aż do rezygnacji w 2004 roku i założenia Socjaldemokracji Polskiej.

Kandydował w wyborach prezydenckich w 2005 roku, był kandydatem porozumienia Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Socjaldemokracji Polskiej i Partii Demokratycznej na prezydenta Warszawy – uzyskał 22,61% głosów i nie dostał się do II tury wyborów. W 2011 roku został wybrany senatorem z warszawskiego okręgu nr 42, obejmującego Pragę Południe, Pragę Północ, Rembertów, Targówek i Wesołą.

W sieci Wikii

Losuj Wikię