FANDOM

Marcin Święcicki
Data urodzenia:17 kwietnia 1947 r.
Miejsce urodzenia:Warszawa
Rodzaj działalności:polityk

Marcin Święcicki (ur. 17 kwietnia 1947 roku w Warszawie) – ekonomista, polityk, były prezydent Warszawy.

Absolwent VI Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Reytana, gdzie zdał maturę w 1965 roku. Uprawiał sport – skok w dal – w 1966 roku zajął III miejsce na Mistrzostwach Europy juniorów w Odessie. Podjął studia na Wydziale Ekonomii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, które ukończył w 1971 roku, następnie uzyskał tytuł naukowy doktora nauk ekonomicznych. Studiował również na Uniwersytetach Harvarda i Georga Washingtona w USA. W 1989 roku zasiadał w Komitecie Centralnym PZPR. W rządzie Tadeusza Mazowieckiego był ministrem współpracy gospodarczej z zagranicą.

Był prezydentem Warszawy w latach 1994-1999 – za jego kadencji dokonano otwarcia I linii metra (odcinek KabatyPolitechnika), rozpoczęto budowę Mostu Świętokrzyskiego oraz przygotowania do budowy Mostu Siekierkowskiego. Ściągnął do stolicy licznych inwestorów krajowych i zagranicznych budujących supermarkety, biurowce i budynki mieszkalne. Za jego kadencji rozpoczęły się zwroty nieruchomości zarekwirowanych dekretem Bieruta z 1946 roku; zwrócono wówczas ok. 800 nieruchomości. Przygotowano plan 700 km ścieżek rowerowych, z czego zrealizowano około 150 km.

W latach 2002-2005 był koordynatorem Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie do spraw ekonomicznych i ochrony środowiska, zaś w latach 2007-2011 Dyrektorem Centrum Analityczno-Doradczego UNDP w Kijowie. Od listopada 2011 jest posłem na Sejm wybranym w Warszawie z listy Platformy Obywatelskiej.

W sieci Wikii

Losuj Wikię