FANDOM

541-W

Zabytkowy wagon Lw nr 541 podczas Dni Transportu Publicznego 2009

Tramwaj model Lw (Noc Muzeów)

Zabytkowy wagon Lw nr 541 podczas Nocy Muzeów 2012

LH Standard (Lw) to silnikowy wagon tramwajowy wyprodukowany we Wrocławskich zakładach "Linke Hoffmann Werke", eksploatowany w Warszawie w latach 1949-1968.

Historia Edytuj

Tramwaje typu Lw zostały wyprodukowane w latach 1925-1929 we Wrocławskich zakładach "Linke Hoffmann Werke" w liczbie 232 wozów dla tamtejszej sieci tramwajowej, gdzie znane były pod oznaczeniem LH. Po wojnie w liczbie 15 sztuk wagony zostały zakupione przez Warszawę i oznaczone tam symbolem Lw. Powodem zakupu używanych wagonów było opóźnienie w dostawie pierwszych tramwajów typu N. Przed przybyciem do stolicy wagony przeszły remont we Wrocławiu. W późniejszych latach, po dostawach tramwajów typu N i 13N wagony typu Lw były stopniowo wyłączane z eksploatacji, ostatni został skasowany w 1968 roku.

W 1996 roku Wrocławskie MPK podarowało Tramwajom Warszawskim jeden tramwaj typu LH, został on przewieziony do zajezdni "Żoliborz". Wagon był w bardzo złym stanie technicznym, jednak dzięki sponsorowi, którym był Alstom-Konstal, tramwaj został przetransportowany do Krakowa, gdzie w 2001 roku przeszedł kapitalny remont. Nadano mu numer taborowy 541 i wygląd z okresu eksploatacji tych wagonów w Warszawie. Obecnie wagon stacjonuje w zajezdni R-3 Mokotów można go oglądać w czasie Dni Transportu Publicznego, obsługi zabytkowej linii T oraz innych imprez organizowanych przez Tramwaje Warszawskie.

Konstrukcja Edytuj

Tramwaj typu Lw jest dwuosiowy i konstrukcyjnie jest podobny do wagonu typu L, posiada parę przesuwanych drzwi na pomoście. Na początku swojej eksploatacji w Warszawie posiadał pantograf lirowy, z czasem zastąpiony przez konstrukcję kolejową. W latach 60. rozpoczęto przebudowę tramwajów Lw na jednokierunkowe, montowano ogrzewnice do szyb i oświetlenie plafonowe. Wagon wyposażono w wspomaganie końcowego hamowania, tzw. solenoid, a silniki pochodziły od zniszczonych w powstaniu wagonów. Pudło oparte było za pomocą resorów piórowych i sprężyn śrubowych na wykonanym z nitowanych profili stalowych podwoziu. Wyposażono go w nastawniki jazdy typu OF7A firmy Siemens. We wnętrzu znajduje się nietypowy układ ławek, które są ustawione tyłem do linii okien. Tramwajem typu Lw mogło podróżować 71 osób w tym 20 na miejscach siedzących.

Linki zewnętrzne Edytuj

Tabor tramwajowy w Warszawie

Eksploatowany: 105N i pochodne105N2k/2000112N116N • 116Na • 116Na/1120N120Na • 120NaDuo123N128N134N
Dawny (wagony silnikowe): Wagony tramwaju konnegoABCDEFGHJХKLLwN4N13NT1PN106N • 106Na
Dawny (wagony doczepne): P2P3P4P5P6P7P8P9P10P11P12P13P14P15P16P17MPtP18ND4ND
Zabytkowy: ACLwKNND4N4ND13N102N • 102Na105NW
Testowany: CityrunnerGT6NNGT8D4NBWE

W sieci Wikii

Losuj Wikię