FANDOM

Linia kolejowa nr 3 (Warszawa Gołąbki)

Linia kolejowa nr 3, widok na wschód z kładki przy stacji Warszawa Gołąbki

Linia kolejowa nr 3 – trasa kolejowa łącząca stację Warszawa Zachodnia z Kunowicami (granica Polski z Niemcami), m.in. przez Sochaczew, Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Swarzędz, Poznań i Świebodzin. Około 8 kilometrów tej linii położone jest w granicach Warszawy. Przebiega ona wzdłuż granicy dzielnic Ochota i Wola, następnie przecina dzielnicę Włochy, dzieląc ją na Stare i Nowe Włochy, po czym biegnie wzdłuż granicy dzielnic Włochy i Ursus. Na tym odcinku leżą następujące stacje i przystanki: Warszawa Zachodnia, Warszawa Włochy, Warszawa Ursus Północny i Warszawa Gołąbki. Przejechanie warszawskiego odcinka linii zajmuje rozkładowo 11 minut. Jest on dwutorowy, w pełni zelektryfikowany.

PołączeniaEdytuj

Linią kursują pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich linii R3 łączące Warszawę m.in. z Sochaczewem i Łowiczem, a także pociągi pospieszne, kursujące m.in. do Kutna, Konina, Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Szczecina, Frankfurtu nad Odrą i Berlina. Pociągi podmiejskie zatrzymują się na wszystkich stacjach i przystankach, zaś składy pospieszne jedynie na stacji Warszawa Zachodnia.

Od linii odchodzi bocznica towarowa do stacji Warszawa Główna Towarowa.

Linia kolejowa nr 3 jest objęta tzw. wspólnym biletem ZTM-KM-WKD. Bilety Zarządu Transportu Miejskiego na I strefę są ważne do przystanku Warszawa Gołąbki, zaś bilety na II strefę do Płochocina pod Warszawą.

HistoriaEdytuj

Linia kolejowa nr 3 jest spadkobierczynią uruchomionej w 1902 roku Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Łączyła ona Warszawę z Kaliszem przez Łódź. Dziś trasa ta jest wykorzystywana jako linia kolejowa nr 3 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łowicz Główny, zaś pozostały odcinek jest obsługiwany tylko przez ruch towarowy. W 1921 roku 111-kilometrowa, nowa trasa połączyła Łowicz Główny ze Strzałkowem, gdzie znajdował się koniec pruskiej linii kolejowej do Berlina. Od tego czasu linia kolejowa nr 3 przebiega niemal w niezmienionym kształcie, jedyną różnicą jest likwidacja dworca kaliskiego i doprowadzenie torów do Warszawy Zachodniej.

W sieci Wikii

Losuj Wikię