FANDOM

Boleslaw Prus

Bolesław Prus

Film Lalka – adaptacja powieści Bolesława Prusa pod tym samym tytułem. Obraz wyreżyserował Wojciech Jerzy Has, zdjęcia Stefana Matyjaszkiewicza i Andrzeja Ramlaua, muzykę napisał Wojciech Kilar. W filmie zagrało 350 aktorów i 10 tysięcy statystów.

Akcja filmu rozgrywa się na przestrzeni niecałych dwóch lat: 1878 i 1879. Jednak czas fabuły jest wiele dłuższy. Inną perspektywę czasową wprowadza bowiem głównie pamiętnik starego subiekta. W rozdziałach tych sięga się do czasów napoleońskich (dzieje ojca Rzeckiego). Wiele mówi się także o roku 1848 r., a więc o czasie Wiosny Ludów. Znakomita większość wydarzeń rozgrywa się w Warszawie. Miasto ukazane jest bardzo szczegółowo i realistycznie.

Część plenerów zrealizowano w specjalnie zbudowanych w tym celu drewnianych dekoracjach imitujących Warszawę w pobliżu ulicy Skarbowców we Wrocławiu, a niektóre wnętrza - w secesyjnych wnętrzach wrocławskiego Hotelu Monopol.

FabułaEdytuj

Zobacz więcej w artykule: Lalka (powieść).

Lalka to historia Stanisława Wokulskiego i jego miłości do pięknej, zubożałej arystokratki Izabeli Łęckiej. Wokulski to dawny uczestnik powstania styczniowego, dorobił się majątku dzięki korzystnemu małżeństwu. Teraz wszystkie finansowe przedsięwzięcia podporządkowuje nieodwzajemnionemu uczuciu do kobiety, która nim gardzi. Wchodzi w niekorzystne dla siebie układy z rodzinami arystokratycznymi, chcąc w pośredni sposób pomóc ukochanej.

Główne roleEdytuj

postaćaktor

ŹródłoEdytuj

Zobacz teżEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię