FANDOM

Powstancow Slaskich (torowisko)

Torowisko tramwajowe na Powstańców Śląskich

1042+1043-10

Tramwaj linii 10 na Powstańców Śląskich, przystanek Bemowo-Ratusz

Pierwszy miejski autobus na ulicę Powstańców Śląskich wjechał 20 grudnia 1947 roku. Była to podmiejska linia W, która łączyła z tym rejonem ulicą Młynarską. Kraniec autobusu znajdował się właśnie na ulicy Powstańców Śląskich, w okolicach dzisiejszego placu Kasztelańskiego. Od 1949 roku linia ta oznaczona była jako 106. Od 1961 roku 106 dojeżdżało do Nowych Górc, łącząc je z pętlą Wolność, a od 1957 roku z placem Piłsudskiego. W latach 60. na ulicę Powstańców Śląskich zawitała przyspieszona wersja stoszóstki oznaczona jako 306. W 1964 roku linię 306 zastąpiło 163 na trasie z Nowych Górc na Rakowiecką. Od 1 kwietnia 1956 roku na ulicy Powstańców Śląskich pojawiła się komunikacja nocna w postaci linii 109-kreślone, później przekształconej w 613, a następnie w 603. W latach 1965-1970 dojeżdżała tu także linia 611.

W 1975 roku do nowo powstającego osiedla bloków doprowadzono przyspieszoną linię autobusową 406 z placu Zwycięstwa. Wraz z rozbudową Jelonek liczba linii powiększała się. W 1981 roku ulicą Powstańców Śląskich kursowały już linie:

  • 106 (Nowe Górce – Plac Zwycięstwa)
  • 163 (Osiedle Lazurowa – Rakowiecka)
  • 309 (Osiedle Lazurowa – Emilii Plater)
  • 406 (Nowe Górce – Plac Zwycięstwa)
  • 463 (Nowe Górce – Rakowiecka)
  • K (Osiedle Lazurowa – Olszynka)
  • 601 (Osiedle Lazurowa – Marysin)
Powstańców Śląskich (tu będzie torowisko tramwajowe)

Ulica Powstańców Śląskich (rejon ul. Kazubów) przed rozpoczęciem budowy torowiska tramwajowego)

Na otwarty w 1980 roku odcinek ulicy Powstańców Śląskich na Nowym Bemowie wyjechała linia 105-bis (Huta – Stare Bemowo), a od 1982 roku całą ulicę przemierza linia 184. W 1982 roku na Powstańców Śląskich pojawiło się nowe połączenie z Ursusem – szczytowa linia 394. W 1984 roku otwarto pętlę autobusową na pobliskiej ulicy Górczewskiej, w związku z czym zmienił się układ linii na całych Jelonkach. Wkrótce linię 406 przekształcono w 506, która w krótkim czasie stała się podstawowym połączeniem autobusowym Jelonek z centrum (od 2007 roku dodatkowo wspomaganym przez linię ekspresową E-6). Kolejnymi ważnymi punktami w historii komunikacji na ul. Powstańców Śląskich były uruchomienia linii tramwajowych w 1992 (PołczyńskaGórczewska), 1997 (RadiowaNowe Bemowo), 2005 (Nowe Bemowoal. Reymonta) i 2015 roku (GórczewskaRadiowa). Dzięki ostatniej inwestycji tramwaje kursują wzdłuż całej ulicy, łącząc Bemowo z Bielanami.

Linie obecnie kursujące ulicą Powstańców Śląskich (stan na rok 2015):

Około 2022 roku u zbiegu Powstańców Śląskich i Górczewskiej powstanie stacja II linii metra Powstańców Śląskich.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię