Fandom

Warszawikia

Kino Praha

5344 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Kino Praha.jpg

Budynek kina Praha

Kino Praha – nieistniejące kino, które znajdowało się we własnym budynku na Pradze Północ, przy ul. Jagiellońskiej 26.

Budynek kinowy powstał w latach 19481949 według projektu Jana Bogusławskiego oraz Józefa Łowińskiego jako pierwsze powojenne kino w Warszawie. Stanęło na działce ograniczonej ulicami Wójcika (dziś Kłopotowskiego), Jagiellońską oraz Okrzei, wejście znalazło się od strony ul. Wójcika, a wyjście od strony ul Okrzei.

Sala kinowa posiadała dwie kondygnacje: parter i galerię, które w sumie były w stanie pomieścić 580 widzów. Na balkon wchodziło się schodami, natomiast do wyjścia prowadziła pochylnia. Wystrój kina stanowiły socrealistyczne płaskorzeźby zrobione przez Stefana Sikorę, plafony, żyrandole i balustrady balkonu, schodów i pochylni. W budynku mieścił się także lokal gastronomiczny.

W roku 2005 kino Praha z powodów finansowych zostało zamknięte. Gmach miał zostać wpisany do rejestru zabytków, jednak ostatecznie został zburzony. Zachował się jednak neon, wywieziony przez jednego z robotników, którego część z napisem „KINO” po odrestaurowaniu umieszczona została na budynku stacji Warszawa Falenica, przy lokalu Stacja Falenica.

W miejscu budynku kinowego wybudowano biurowiec Centrum Praha, w którym znalazło się Nove Kino Praha.

W sieci Wikii

Losuj Wikię