FANDOM

19 1

Planowany przebieg kanału (ze urzędu dzielnicy)

Kanał Obwodowy – zaprojektowany kanał wodny o długości około 20 kilometrów, o przebiegu z Gocławia, gdzie łączyłby się z Wisłą, do Portu Żerańskiego w północnej części prawobrzeżnej Warszawy.

Koncepcja budowy kanału powstała na początku XX wieku i zakładała, że będzie on dostosowany do potrzeb żeglugi, a także spełniał funkcje kanału ulgi. Miał on otoczyć całą ówczesną Pragę i przyspieszyć rozwój terenów bardziej oddalonych od centrum miasta.

W 1919 roku, tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, rozpoczęto budowę kanału. Pracę przy niej znalazło wielu bezrobotnych, których po II wojnie światowej było niemało. W latach 1919-1920 wykonano około 1 mln m³ robót ziemnych i wykupiono 286 ha terenów, po czym, wskutek braku kredytów, roboty przerwano.[1]

Kanał Obwodowy po skorygowaniu projektu w 1921 roku miał mieć zwierciadło wody o szerokości 34 metrów, a na niektórych odcinkach nawet 54 metrów. Trasa kanału przebiegać miała w pobliżu niektórych obiektów Twierdzy Warszawa, więc kanał miałby również znaczenie strategiczne.[2]

Przypisy Edytuj

  1. Monografia dróg wodnych śródlądowych w Polsce, 1985, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. WKiŁ, Warszawa
  2. Dzielnica Białołęka m. st. Warszawy - Kanał Obwodowy