Wikia

Warszawikia

Kanał Żerański

Dyskusja0
4617stron na Warszawikii
Kanał Żerański (Białołęcka, Płochocińska)

Kanał Żerański na wysokości ul. Białołęckiej

Kanał Żerański (Kowalczyka)

Kanał Żerański na wysokości ul. Kowalczyka

Kanal zeranski kobialka

Kanał Żerański na wysokości Kobiałki, widok w stronę północną

Kanał Żerański (Kanał Królewski) – kanał wodny liczący 17,6 kilometra, swój bieg rozpoczynający na warszawskim Żeraniu, gdzie łączy się z Wisłą, a kończący się w Nieporęcie, u ujścia do Zalewu Zegrzyńskiego. Przebiega w przybliżeniu z północy na południe.

Początki Kanał Żerański bierze już w w XVII wieku, kiedy to król Zygmunt III Waza wydał polecenie, by wybudować kanał, który "ściągnie" wody z rzeki rzeki Długiej, która zagrażała wylewami królewskiemu dworowi w Nieporęcie. Ówczesna nazwa kanału brzmiała Kanał Królewski i ta była stosowana do lat 30. XX wieku.

Kolejne prace nad kanałem chciano prowadzić w I połowie XIX wieku, kiedy to wobec odcięcia terenów polskich od Bałtyku przez Prusy zadecydowano o wybudowaniu kanału łączącego Wisłę z Niemnem, który wpada do Bałtyku. Kanał Żerański pozostał jednak tylko w formie planów.

Do pomysłu budowy kanału powrócono w 1910 roku, kanał miałby skrócić drogę z Bugu do Warszawy o 40 kilometrów. Rozpoczęte w 1919 roku prace przerwano, a kolejne prace podjęto w latach 1935-1938, wybudowano jednak tylko niewielki, długi na 2,5 kilometra kanał odwadniający rzekę Długą oraz Kanał Bródnowski. Do właściwych prac przystąpiono dopiero po wojnie, w 1951 roku wybudowano na Żeraniu śluzę oraz port. Prace zakończono w 1953 roku.

Kanał płynie przez teren Elektrociepłowni Żerań, a następnie wzdłuż ul. Płochocińskiej. W 1951 r. na początku Kanału Żerańskiego wybudowano port oraz śluzę. Dwustronna śluza między portem a Wisłą była przez długi czas drugą na świecie co do wielkości i typu, po śluzie pod Asuanem na Nilu w Egipcie. Przez działanie elektrociepłowni woda w kanale jest zdecydowanie cieplejsza niż np. w Wiśle, dzięki czemu ilość ryb jest imponująca. nad kanałem znajduje się 10 mostów drogowych oraz 3 kolejowe.

Głębokość kanału wynosi średnio 2,5 metra, a w najgłębszym miejscu do 3 metrów. Średnia szerokość wynosi 25 metrów, a w najszerszym miejscu kanał ma 41 metrów. Kanał jest udostępniony do żeglugi. Wzdłuż Kanału Żerańskiego biegnie fragment rowerowego szlaku nad Zalew Zegrzyński.

W sieci Wikii

Losuj Wikię