FANDOM

Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy obszaru MSI. Zobacz też: Jezioro Kamionkowskie, Ulica Kamionkowska i DH Kamionek.
Wedel1.jpg

Zakłady Wedla na Kamionku

Kamionek MSI.jpg

Kamionek na tle Pragi Południe wg MSI

Kamionek (dawniej Kamion lub Kamień) - obszar MSI oraz osiedle w Warszawie, w dzielnicy Praga Południe, położone wzdłuż ulicy Grochowskiej (nad zachód od ronda Wiatraczna) i alei Zielenieckiej.

Wieś o nazwie Kamion (lub Kamień) istniała na tych terenach prawdopodobnie już w XIII wieku, jako prawobrzeżna część przeprawy z Solca. W Kamionie odbyła się pierwsza wolna elekcja, miała miejsce na przełomie kwietnia i maja 1573 roku, która zakończyła się 11 maja wyborem Henryka Walezego na króla Polski. 5 października 1733 roku około 3 tysiące saskich stronników pod osłoną rosyjskeigo korpusu ogłosiło królem Polski Augusta III Sasa. W Kamionku urodził się (9 sierpnia 1864) i wychował polski polityk, Roman Dmowski.

Rejon Kamionek położony jest nad jeziorem Kamionkowskim, które znajduje się w parku Skaryszewskim, w pobliżu którego mieści się uważany za centrum rejonu Kościół Matki Boskiej Zwycięskiej. Kamionek jest głównie rejonem przemysłowym, najbardziej znane zakłady to Zakłady Cadbury-Wedel oraz Polskie Zakłady Optyczne.

W 2010 roku pojawiły się plany rewitalizacji Kamionka tak, aby ten stał się "Starówką Pragi Południe".

Linki zewnętrzneEdytuj

Obszary Pragi Południe wg Miejskiego Systemu Informacji

GocławGocławekGrochówKamionekOlszynka GrochowskaSaska Kępa

W sieci Wikii

Losuj Wikię