FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy kamienicy W. Istomina przy Alejach Jerozolimskich 32. Zobacz też: Kamienica Wsiewołoda Istomina (strona ujednoznaczniająca).
Aleje Jerozolimskie (nr 32)

Kamienica Istomina nr 32

Puszkin i mickiewicz

Rzeźby Puszkina i Mickiewicza na fasadzie kamienicy

Kamienica Wsiewołoda Istomina to pięciopiętrowa kamienica położona przy Alejach Jerozolimskich 32, jej przedwojenny adres brzmiał Aleje Jerozolimskie 8.

Kamienica powstała w 1887 roku według projektu Adolfa Wolińskiego i była pierwotnie czteropiętrowa, jednopodwórzowa o układzie zamkniętym. Początkowo była neorenesansowa z bogatą dekoracją fasady o trzech ryzalitach. Kamienica została spalona w 1944 roku, po wojnie odbudowano ją w 1948 roku. Podczas odbudowy wyburzono oficyny kamienicy i ujednolicono jej fasadę z sąsiednimi kamienicami nr 28, nr 30 oraz nr 34. Jednocześnie nadbudowano ją, aby dorównać wysokością do sąsiednich budynków, usunięto wszelki detal oprócz dwóch rzeźb w fasadzie, które odtworzono.

Fasada kamienicy jest ozdobiona przez dwie koliste nisze z umieszczonymi w nich popiersiami Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina. Wykonane zostały w 1887 roku przez Andrzeja Pruszyńskiego, zniszczone przez Niemców podczas powstania warszawskiego, odnowione w 1949 roku „na pamiątkę przyjaźni dwóch wielkich poetów”.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię