FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy kamienicy W. Istomina przy Alejach Jerozolimskich 30. Zobacz też: Kamienica Wsiewołoda Istomina (strona ujednoznaczniająca).
Aleje Jerozolimskie (nr 30)

Kamienica Istomina nr 30)

Kamienica Wsiewołoda Istomina to pięciopiętrowa kamienica położona przy Alejach Jerozolimskich 30, jej przedwojenny adres brzmiał Aleje Jerozolimskie 6. W kamienicy mieści się klub Metafora.

Kamienica powstała po 1880 roku według projektu Adolfa Wolińskiego i miała pierwotnie trzy piętra, posiadała jedno, zamknięte podwórko i neorenesansowy detal. Fasada charakteryzowała się dwoma bocznymi ryzalitami. Kamienica została uszkodzona w 1944 roku, po wojnie nie wyburzono jej ruin, a w 1948 roku przystąpiono do jej odbudowy. Podczas niej wyburzono oficyny i ujednolicono jej fasadę z sąsiednimi kamienicami nr 28, nr 32 oraz nr 34. Jednocześnie nadbudowano ją, aby dorównać wysokością do sąsiednich budynków, usunięto wszelki detal. Wewnątrz zachowała się jednak klatka schodowa z marmurowymi stopniami i żeliwnymi balustradami.

Na budynku umieszczona jest ponadto tablica upamiętniająca fakt, że w tym domu odbył się w dniach 31 stycznia – 2 lutego 1926 roku pierwszy zjazd kół młodzieży Towarzystwa Uniwersytetów Robotniczych, na którym powołano Organizację Młodzieży Turystycznej Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego. Natomiast 5 sierpnia 2012 roku na budynku odsłonięto tablicę upamiętniającą Andrzeja Leppera, który pracował w znajdującej się w tym budynku siedzibie partii.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię