Fandom

Warszawikia

Kamienica Pocztowej Kasy Oszczędności

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Zabytek.png
nr w rej.
A-444
Filtrowa (nr 68).JPG

Kamienica Pocztowej Kasy Oszczędności

Filtrowa (budynek nr 68, fasada).JPG

Fasada kamienicy

Filtrowa (nr 68, kapliczka).JPG

Kapliczka w bramie

Kamienica Dochodowa Pocztowej Kasy Oszczędności to modernistyczna kamienica z elementami neobarokowymi oraz klasycznymi położona na Starej Ochocie przy ulicy Filtrowej 68, w bezpośrednim sąsiedztwie pl. Gabriela Narutowicza.

Kamienica powstała dla Pocztowej Kasy Oszczędności jako dom dochodowy w latach 1925-1926, a jego projektantem był Józef Handzelewicz. Był to jeden z pierwszych dużych domów mieszkalnych na Ochocie. 31 lipca 1944 roku około godziny 19 w tym budynku doszło do podpisania rozkazu o wybuchu powstania warszawskiego dnia następnego (1 sierpnia) o godzinie 17. Na podstawie informacji o zbliżaniu się Rosjan na Pragę, za zgodą Delegata Rządu RP na Kraj Jana Stanisława Jankowskiego, rozkaz podpisał płk dypl. Antoni Chruściel "Monter". Budynek spłonął podczas walk, zachowały się jednak w mury i po wojnie został odbudowany ze zmienioną ostatnią kondygnacją. 8 lipca 2005 roku budynek został wpisany na listę wojewódzkiego konserwatora zabytków, a w 2006 roku przeszedł generalny remont.

Budynek zdobią liczne detale architektoniczne. Dwukondygnacyjny przejazd bramny zwieńczony jest rzeźbą orła oraz dwoma puttami przytrzymującymi baranka, a nad dwoma bocznymi wejściami widnieję baranie głowy, a powyżej nich rogi obfitości. Nad drzwiami położonymi bliżej pl. Narutowicza zachowała się przedwojenna tabliczka adresowa z adresem, numerem hipotecznym, komisariatem oraz właścicielem budynku. Sień przejazdowa jest sklepiona, podparta dwoma doryckimi kolumnami, między nimi znajduje się także kapliczka. Na fasadzie widnieją także dwie tablice pamiątkowe: jedna upamiętnia płk. dypl. Antoniego Chruściela "Montera" i podpisanie rozkazu o wybuchu powstania warszawskiego, a druga informuje o przynależności domu do Pocztowej Kasy Oszczędności.

CiekawostkiEdytuj

  • W piwnicy pod budynkiem znajduje się wmurowana w ścianę klatki schodowej szafa pancerna o niewiadomym przeznaczeniu.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię