Fandom

Warszawikia

Kamienica Matiasa Taubenhausa

5385 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy istniejącej kamienicy na Marszałkowskiej 72. Zobacz też: Kamienica Matiasa Taubenhausa (strona ujednoznaczniająca).
Zabytek.png
nr w rej.
709
Kamienica Matiasa Taubenhausa.jpg

Kamienica Matiasa Taubenhausa

Marszalkowska (kamienica nr 72).JPG

Kamienica Matiasa Taubenhausa

Kamienica Matiasa Taubenhausazabytkowa, neogotycka kamienica położona przy Marszałkowskiej 72, na rogu ul. ks. I. Skorupki. Dziś mieści się tu Instytut Włoski.

Kamienica ta powstała w 1898 roku według projektu Edwarda Goldberga dla kamienicznika Matiasa Taubenhausa i była jednym z dwóch bliźniaczych domów wystawionych u wylotu ul. Skorupki w Marszałkowską - po przeciwległej stronie znajdowała się kamienica nr 68/70. Częściowo zniszczona, w przeciwieństwie do bliźniaczki, przetrwała II wojnę światową, odbudowana i odremontowana w latach 1945-1950. W 1998 roku kamienica została odremontowana, przywrócono jej pierwotny wygląd.

Kamienica powstała jako neogotycka pod wpływem poszukiwań stylu narodowego na przełomie XIX i XX wieku, w tym przypadku miał to być styl wiślano-bałtycki. Z zewnątrz wyłożona jest płytkami ceramicznymi terra di Siena bruciata (siena palona), a w pierwotnym wnętrzu zaprojektowano ozdobne stiuki, elementy łukowe, ostrołukowe sufity oraz intarsjowane podłogi.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię