FANDOM

Aleja Jana Pawła II (budynek nr 38)

Kamienica Trachtenberga

Aleja Jana Pawła II (nr 38, od podwórka)

Widok na podwórko

Kamienica M. Trachtenberga – czteropiętrowa kamienica położona przy alei Jana Pawła II 38 w dzielnicy Śródmieście. Kamienica jest jedyną pozostałością po przebiegającej dawniej tędy ulicy Solnej oraz jedynym przedwojennym budynkiem wzdłuż całej alei Jana Pawła II.

Kamienica powstała w 1913 roku przy ówczesnej ulicy Solnej i nosiła adres Solna 16. Kamienica była pięciopiętrowa i zwieńczona półkolistym szczytem. Została spalona w 1944 roku, jednak przetrwała i została odrestaurowana zaraz po wojnie z obniżeniem o dwa piętra i zabezpieczeniem tymczasowym dachem. Tylko ta oraz kamienica nr 4 przetrwały z dawnej zabudowy ulicy Solnej i zostały wkomponowane w nową zabudowę.

W latach 70. XX wieku dawna kamienica nr 4 została rozebrana, wobec czego kamienica Trachtenberga stała się jedyną pozostałością dawnej zabudowy ulicy Solnej. Najprawdopodobniej także była ona przeznaczona do rozbiórki, o czym świadczy bardzo bliskie usytuowanie sąsiedniego bloku nr 36 – od jego okien do ściany szczytowej kamienicy jest kilkadziesiąt centymetrów. Przez długi czas na jej fasadzie można było oglądać cztery izolatory, pozostałość po dawnej trakcji tramwajowej w ulicy Solnej.

Mimo to kamienica została przebudowana i wyremontowana w latach 19851986, otrzymała nowy, mansardowy dach z wystawkami, przebudowano także oficyny otwierając podwórko-studnię. Południowa oficyna boczna została rozebrana, natomiast północna została obniżona do jednego piętra.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię