Fandom

Warszawikia

Kamienica Lipińskich

5343 strony w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Bednarska (nr 14).JPG

Kamienica Lipińskich (2012)

Zabytek.png
nr w rej.
9
Bednarska (nr 14 2008).JPG

Kamienica Lipińskich (2008)

Kamienica Lipińskichzabytkowa kamienica położona na Powiślu w dzielnicy Śródmieście, przy ul. Bednarskiej 14, na rogu ul. Sowiej.

Kamienica powstała w 1830 roku według projektu Antonio Corazziego dla Tadeusza i Teodory Lipińskich, jako jednopiętrowy, neoklasycystyczny, narożny budynek, została zniszczona w czasie II wojny światowej. Po wojnie jej ruiny rozebrano w 1948 roku, pozostawiając jedynie narożnik, a następnie odbudowano w latach 1949-1951 z dodaniem piętra i dachu łamanego oraz przemurowaniem okien parteru, w 1965 roku została wpisana do rejestru zabytków. Kamienica została gruntownie wyremontowana w latach 2000-2009 z przerwami spowodowanymi konfliktem z wynajmującym sklep na dole, wówczas całkowicie przebudowano dach kamienicy, odtworzony został dawny wystrój wraz z ponownym przemurowaniem okien parteru z prostokątnych na półokrągło zwieńczone. Duży udział w renowacji kamienicy miał varsavianista Jarosław Zieliński (por. dyskusja artykułu).

Kamienica jest dwupiętrowa, z dwoma trójosiowymi elewacjami z płytowo boniowanym parterem oraz ściętym narożnikiem z balkonem pierwszego piętra, ozdobionym dwoma jońskimi kolumnami flankującymi zwieńczone półokrągło drzwi balkonowe, ponadto umieszczone ponad fryzem drugie piętro zostało cofnięte w stosunku do pierwszego, a wolną przestrzeń zajął taras z kutą balustradą. Zachowana na fasadzie data 1830 została przeniesiona ze zlikwidowanej attyki, w czasie ostatniego remontu była zdemontowana, wcześniej widniała tutaj niepoprawna data 1831.

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię