Fandom

Warszawikia

Kamienica Józefa Rogozińskiego

5356 stron w Warszawikii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Nowy Świat (nr 40).JPG

Kamienica Józefa Rogozińskiego

Zabytek.png
nr w rej.
365
Kamienica Józefa Rogozińskiego – klasycystyczna kamienica położona przy ulicy Nowy Świat 40.

Początkowo w XVIII wieku stał w tym miejscu dwór, potem plac opustoszał i przechodził z rąk do rąk, należał między innymi do Józefa Szteynera czy rikszarza Georga Junga. Kamienica powstała tutaj w 1827 roku dla radcy kolegium Prokuratorii Jeneralnej Józefa Rogozińskiego według projektu Józefa Grzegorza Lessla. Na jej terenie działała wówczas wytwórnia ram złoconych Jakuba Rotha. W 1854 roku otwarto tutaj zakład piwa bawarskiego W. Brzezińskiego oraz zakład piwa bawarskiego Józefa Ćwierlikowskiego, potem działał tu także ogródek z alkoholami „Walhalla”, który cieszył się bardzo dużym powodzeniem. Jak pisał nieznany pamiętnikarz: Walhalla miała powodzenie, zwłaszcza u zawodowych pijaków, którzy znajdowali tu duży asortyment wódek, win, likierów oraz jedzenie smaczne i obfite.[1]

Pozostałości dworku zniwelowano zapewne około 1880 roku. Od 1910 roku na terenie kamienicy mieścił się garaż na 40 pojazdów wraz z warsztatem firmy Garage Centrale de Dion Button, Geyer & Co. W latach 30. XX wieku działało tu kino „Pan” na 850 miejsc, hotel „Montreal”, perfumeria Mazurkiewicza, salon obuwniczy Józefa Głażewskiego, sklep spożywczy Stanisława Rudzkiego oraz sklep jubilerski Fortuna Drehera.

Kamienica spłonęła w 1944 roku, jednak przetrwała w murach. Budynek odbudowano z nieco okrojonym wystrojem w 1949 roku według projektu Teodora Burszego. Kamienica jest dwupiętrowa, sześcioosiowa, z boniowanym parterem oraz fasadą poprzedzielaną parami pilastrów środkowych oraz pojedynczymi pilastrami skrajnymi. Na górze umieszczona data MDCCCXXVII (1827), najprawdopodobniej jest to data budowy kamienicy.

Dziś w kamienicy znajduje się restauracja Sphinx oraz sklep obuwniczy Ara.

PrzypisyEdytuj

  1. Wojciech Bilski, Warszawa. Materiały pomocnicze do kursów przewodnickich, str. 235-236, Warszawa, 2008

Linki zewnętrzneEdytuj

W sieci Wikii

Losuj Wikię